شناسه خبر : 34223

اختصاصی چابک آنلاین؛

عواقب جبران ناپذیر تماشای“فیلم‌های ترسناک” بر مخاطبان چیست؟

عواقب جبران ناپذیر تماشای“فیلم‌های ترسناک” بر مخاطبان چیست؟

تماشای هر فیلم به صورت ناخودآگاه بر مخاطب اثرگذار است و تا مدت‌ها همراه او باقی می‌ماند.

چابک آنلاین، تهمینه منصوری روشن، یکی از ژانرهای عجیب سینما به جهت تاثیرگذاری بر مخاطب ، فیلم “ترسناک” است. 

 فیلم‌های ترسناک حاوی ترفندهای روان‌شناختی هستندکه با دستکاری تصاویر، صدا و داستان، توهم‌هایی از تعلیق و خطر ایجاد می‌کنند. 

اگر چه مغز تماشاگر از واقعی نبودن تهدیدها آگاه است، اما بدن او به طور همزمان آنها را به‌گونه‌ای ثبت می‌کند که گویی وجود دارند و همین موضوع در دراز مدت می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. 

Copy-of-Untitled-Design

تجارب جالب زیادی در مورد تماشای یک فیلم ترسناک خوب وجود دارد: تجربه احساساتی مانند ترس، استرس و شوک درحالی که در اعماق وجود می‌دانیم که کاملاً ایمن هستیم، می‌تواند یک حس عجیب، غنی و رضایت‌بخش باشد. 

توانایی تفکیک این احساسات متضاد است که به ما امکان می دهد ازآنها لذت ببریم اما برای افرادی که با شرایطی مانند اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، این می تواند مشکل ساز باشد.

اولین نکته در مورد تماشای این فیلم‌ها افزایش ضربان قلب و واکنش فیزیکی بدن به اضطراب است. 

افرادی که از اضطراب رنج می برند، احتمالاً طیف وسیعی از واکنش ها را به فیلم های ترسناک تجربه می‌کنند. تماشای تصاویر وحشتناک می تواند افکار و احساسات ناخواسته و افزایش سطح اضطراب یا هراس را تحریک کند وحتی حساسیت ما را نسبت به محرک های اطراف افزایش دهد و باعث شود ما بسیاری از احساسات ساختگی را به عنوان تهدید واقعی تفسیر کنیم. 

بدن ما می‌تواند طوری واکنش نشان دهد که گویی با یک تهدید واقعی روبرو هستیم.

ضربان قلب ما را سریعتر می کند و سیستم ما را با آدرنالین و هورمون پر می کند که می تواند باعث افزایش ضربان قلب و تنش عضلانی شود.

shutterstock_1969764496.jpeg

مورددیگری که افراد معمولا بعد از مدتی تماشای فیلم‌های ترسناک از آن شکایت می‌کنند، اختلالات در خواب است. 

تجربه هیجانات بالا که بخش مهمی از تجربه تماشای یک فیلم ترسناک است می‌تواند خواب را سخت‌تر کند و چیزهای ترسناکی که روی صفحه دیده‌ایم ممکن است باعث ایجاد کابوس‌هایی شوند که خواب ما را مختل می‌کنند. استراحت خوب شبانه هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی بسیار مهم است و نشان داده  که کم خوابی یا خواب با کیفیت پایین، بر نحوه پردازش احساسات مغز ما در روز بعد تأثیر منفی می گذارد و خواب ضعیف حتی با سایر مشکلات سلامت روان مرتبط است.

ratched_108_unit_00249rc2_wide_ee57a867454d33b96831089a763b1117c7d3796b

موضوع بعدی مربوط به فرار از واقعیت به شکل افراطی و عواقب آن است. 

فیلم‌های ترسناک می‌توانند شکل محبوبی از فرار برای تماشاگران باشند که به دنبال رهایی ازاسترس‌ها و فشا‌ر‌های زندگی روزمره خود هستند. 

آنها با غوطه ور شدن در واقعیتی جایگزین از یک فیلم ترسناک، می‌توانند از دنیای اطراف خود جدا شوند و احساس رهایی از مسئولیت ها و چالش‌هایی که با آن روبرو هستند را تجربه کنند.

درکنار موارد کشف شده از مشکلاتی که تماشای فیلم ترسناک ایجاد می کند، روانشناسان راه حل‌هایی برای کمتر کردن این عوارض ارایه داده اند. 

آن‌ها می‌گویند که بهترین راه برای کاهش تاثیر یک فیلم ترسناک در حالی که هنوز از هیجانات لذت می برید، اول ازهمه این است که بفهمید چقدر و چه نوع ترسی برای شما مناسب است و از دیگر انواع فیلم‌های ترسناک اجتناب کنید.  

همچنین مهم است که مرزهای خود را مشخص کنید و از تصاویر و احساساتی که باعث ناراحتی شما می شود دوری کنید. 

نیازهای روانی خود را در اولویت قرار دهید و اجازه ندهید دیگران شما را تحت فشار قرار دهند تا چیزهایی را تماشا کنید که ممکن است برایتان ناراحت کننده باشد.

معرفی سریال Ratched

سریال  ترسناک Ratched تریلری روانشناختی محصول سال ۲۰۲۰ است که توسط ایوان رومانسکی ساخته شده و نقش اصلی آن را سارا پلسون بازی می‌کند.

این سریال پیش درآمدی بر فیلم میلوش فورمن است؛ فیلمی که بر اساس رمانی به همین نام نوشته  کن کیسی  ساخته شده بود. 

داستان سریال رچد روی شخصیت میلدرد رچد تمرکز دارد و اتفاقات قبل از فیلم را به تصویر می‌کشد.

scream_ghostface

 میلدررچد شخصیت اصلی این سریال یک پرستارِ معروف، استاد فریبکاری و حیله است. 

سرانجام نیز از همین طریق راهش را به بیمارستان روانی لوسیا باز می‌کند که دکتر هانور (با بازی جون بریونز) مدیریت آن را بر عهده دارد؛ شخصیتی که نه شیطان‌صفت است و نه سخت‌گیر. 

او در تمام سال‌های خدمتش یکی از صبور‌ترین و دلسوزترین پزشکان بیمارستان‌های روانی بوده است؛ با وجود این، او هم مثل هر انسان دیگری نقاط سیاهی در زندگی دارد. 

حالا پرستار رچد با سوءاستفاده از هانور و با آگاهی از نقاط ضعف او سعی می‌کند با تهدید‌کردن و درخواست رشوه، موقعیتش را ارتقا دهد.

 

ارسال نظر