شناسه خبر : 20206

تمرکز بر "تحول دیجیتال"

تمرکز بر "تحول دیجیتال"

اعتقاد ما بر این است که صنعت بیمه کشورمان یکی از پیشرو ترین صنایع در این سرزمین است.

این صنعت در حال حاضر، در مقایسه با رشد ناخالص داخلی کشور، سهم بسیار بالایی در رشد اقتصادی کشور ایجاد می کند.

با وجود اینکه نسبت به متوسط جهانی، فضای توسعه برای صنعت بیمه در ایران وجود دارد، اما رشد سالیانه این صنعت به مراتب ازرشد سالیانه سایر صنایع چه در داخل کشور و چه در مقایسه با سایر صنایع بیمه خارج از کشور بیشتر است.

صنایع بیمه در همه کشورهای دنیا، در جریان انطباق با مقتضیات روز تحول دیجیتال،کمی تاخیر دارند یعنی در همه کشورهای دنیا، صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع نظیر صنعت بانکی، صنعت حمل و نقل و دیگر صنایع، در جریان انطباق با تحول دیجیتال کمی عقب تر هستند.

این ماجرا فرصتی بسیار ارزشمند را در اختیار صنعت بیمه کشور ما قرار می دهد.

در واقع می توانیم از عقب ماندگی صنایع بیمه در همه نقاط جهان در حوزه تحول دیجیتال، بهره بگیریم. 

برای بهره گیری از این فرصت، باید مسیر رشد و توسعه صنعت بیمه در حوزه تحول دیجیتال را سرعت ببخشیم و در ادامه مسیر، با محور قرار دادن تحول دیجیتال، به بازارهای بین المللی  ورود پیدا کنیم.

در صنعت بیمه و حوزه بیمه گری، اگر شرکت بیمه ای بخواهد برای صادرات خدمات و ایجاد ارز برای کشورمان، از مسیر بیمه سنتی ورود کند، بدون تردید عرصه و فضای رقابتی برایش تنگ خواهد بود چرا که در سایر اقتصادهای دنیا، شرکت های بزرگ، بخش عمده ای از بازار بیمه را تصاحب کرده اند.

اما اگر ما با ابزار تحول دیجیتال به بازار بیمه سایر کشورها ورود کنیم، فضای توسعه بسیار خوبی خواهیم داشت.

شرکت های بیمه در کشورهای مختلف به ویژه در کشورهایی که اطراف ما هستند و ما به آنها دسترسی داریم، ابزارهای کافی برای رقابت با یک شرکت چابک دیجیتال در حوزه بیمه را ندارند. 

اینجا همان نقطه عطفی است که صنعت بیمه ما می تواند فصلی جدید برای خودایجاد کند. 

ما باید به عنوان مسوولان بنگاه های اقتصادی و به عنوان افرادی که در حوزه بیمه های بازرگانی درکشور فعالیت دارند، این را بدانیم و در نظر داشته باشیم که فعالیت در بازار با ریسک های زیادی همراه است. 

ما به عنوان کسانی که مشغول به فعالیت های اقتصادی و بازرگانی هستند باید به این درک برسیم که توزیع و تنوع بخشی  در حوزه های مختلف کاری ، برایمان الزام آور است.

فرض کنید شرکتی به دنبال سرمایه گذاری است. 

مسوولان این شرکت قطعا با خود می گویند بهتر است همه پول و سرمایه شرکت را صرف خرید یک سهام نکنیم بلکه تخصیص دارایی را در نظر داشته باشیم.

برای مثال آنها بخشی از پول خود را در سپرده های بانکی سرمایه گذاری می کنند، بخشی را در اوراق مشارکت قرار می دهند و بخشی را هم به بازار سرمایه می برند.

حتی برای سرمایه گذاری در بازار سهام هم روی صنایع مختلف سرمایه گذاری می کنند.به گزارش دنیای اقتصاد، اصطلاحا استراتژی شان این است که همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد نگذارند. فعالیت در بازار یعنی همین. 

پس وقتی ما درحوزه سرمایه گذاری در این مسیر رفتار می کنیم، در حوزه عملیات نباید محدود به یک کشور باشیم و تنها در قالب یک کشور کار را پیش ببریم. 

باید کارمان را در حوزه عملیاتی هم در کشورهای مختلف، توزیع کنیم.

برای این کار باید از ابزار تحول دیجیتال بهره بگیریم تا بتوانیم به کشورهای همسایه نظیر عراق و ترکیه راه پیدا کنیم یا حتی به ارمنستان برویم که پلی برای ورود به روسیه است.

باید عملیات را هم به صورت متنوع و توزیعی پیش ببریم. 

برگ برنده مان هم برای صادرات خدمات، همین تحول دیجیتال خواهد بود.

امروزه خدمات و محصولات با وجود فناوری های پیچیده و مبتنی برشبکه های مجازی، تحلیل داده های بزرگ و همچنین یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، به طور فزاینده ای با آنچه در گذشته تجربه آن را داشته ایم تفاوت کرده است.

 تصوری که نسل جدید از نوع خدمات دارند، با آنچه حتی در چندسال اخیر نیز مشاهده کرده ایم متفاوت است. خدماتی که فارغ از نحوه  ارائه ، نیازهایی را برطرف می کنند که سابق بر این وجود نداشته است.

این رویکرد نوآورانه، در بسیار از کشور ها و در دهکده جهانی در حال روی دادن است و پیشرفت آن بر خلاف گذشته، در زمان‌هایی حتی کمتر از سال و ماه رخ می دهد. 

در این میان، رویکرد بیمه سامان همواره اتکا به دانش روز و انطباق با تغییرات محیط پیرامونی خود است. 

همان گونه که تقریبا 17 سال پیش، توانستیم بیمه های زندگی و تشکیل سرمایه را به عنوان خدمتی نوین به مردم عزیز کشورمان عرضه کنیم، هم اکنون نیز با استفاده از دانش روز،مرزهای فعالیت خود را از کشور عزیزمان ایران، فراتر برده و با تلاش برای ورود به بازار های جهانی، هدف والای صادرات خدمات بیمه و توسعه نوآوری به کشورهای دیگر را دنبال می کنیم.

توسعه خدمات و محصولات در بیمه سامان، نه تنها برگستره جغرافیایی، بلکه در عمق محاسبات و تغییرات بنیادی در رویکرد ها و فرآیند های کسب و کار در حال پیشرفت است، به صورتی که مفهوم نوآوری در عمل و در سیر تجربه مشتری نهادینه شده است. 

ما در مسیر پیاده سازی راهبردهای شرکت، سرمایه گذاری های زیادی کرده و می کنیم.

همچنین در این مسیر، تجربیات زیادی به دست آوردیم، تجربیاتی که مسیر مدرن سازی کسب و کارمان و صنعت بیمه ای را که برای آینده می سازیم برای ما شفاف تر می کند. 

هرچند در این راه، متحمل هزینه هایی می شویم اما مطمئن هستیم با تمرکز بر اهداف راهبردی و اعتقاد به نیت خود برای تحول، همواره در مسیر رشد خواهیم بود، کما اینکه تاکید بر تحول دیجیتال و توسعه برون مرزی، جزئی از فعالیت های روزانه همکارانمان در بیمه سامان شده است.

بیمه سامان مبتنی بر سرمایه های انسانی ارزشمند خود توانسته با افتخار، نمادی از خدمات با کیفیت و شایسته مردم عزیزمان را در کشور معرفی و نهادینه کند.

 سطح کار و خدمت به مردم در سامان،به عنوان بالا ترین سطح احترام به مشتری و ارتقای عزت ایرانی شناخته می شود.

باید تلاش کنیم ضمن حفظ این موقعیت که با تلاش روزمره و از خودگذشتگی و تخصص و پشتکار شما عزیزان به سختی به دست آمده، نسبت به اعتلای آن کوشا باشیم.

امیدوارم با تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت محترم و همراهی مردم عزیزمان، به زودی شاهد عادی شدن وضعیت ناشی از کووید 19 باشیم.

لیکن عمق آسیب های ناشی از این بحران بر پیکر جوامع بشری نشسته است. 

ما نیز در بیمه سامان شاهد از دست دادن عزیزانی بودیم که یاد و خاطره ایشان همواره در قلب هایمان است و هیچ گاه فراموششان نخواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بیمه سامان

ارسال نظر