شناسه خبر : 21310

بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت جدا شدند

بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت جدا شدند

آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آلمان و کمیسیون اروپا دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سامانه سوئیفت را قطع کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اندکی پس از آنکه رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «ما متعهد به اعمال اقداماتی هستیم که بانک مرکزی روسیه را از استفاده از ذخایر خارجی خود باز دارد. ما همچنین متعهد می‌شویم که علیه افراد و نهاد‌هایی که از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند، اقدام کنیم.»

سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی) یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک است و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ‌کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت می‌کنند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطهٔ دسترسی به سوئیفت است که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود.

کشورهای غربی امیدوارند با قطع کردن دسترسی برخی از بانک‌های روسیه به سامانه سوئیفت، روند واردات و صادرات روسیه را به دلیل اقدام نظامی مسکو در اوکراین با مشکل مواجه کنند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در همین ارتباط گفته: «ما با شرکای خود اقداماتی را برای حذف روسیه از سیستم بین‌المللی انجام داده‌ایم، از جمله حذف بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت. ما به همکاری با یکدیگر ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که پوتین تاوان تجاوز خود را می‌پردازد.»

رئیس کمیسیون اروپا نیز پیش از این گفته بود: «دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود می‌کنیم و دسترسی تعدادی از بانک‌های روسیه به سیستم جهانی سوئیفت قطع خواهد شد تا از دسترسی مسکو به ذخایر خود جلوگیری کنیم و امکان نقدینگی دارایی‌های خود را برای آن غیرممکن سازیم.»

فون‌درلاین با این ادعا که «توانایی پوتین برای تأمین مالی ماشین جنگی خود را فلج خواهیم کرد» گفته بود: «اقدامات ما مانع از استفاده روسیه از پول خود در بازار‌های مالی اروپا خواهد شد.»

ارسال نظر