شناسه خبر : 29526

کلسترول بد و فشارخون بالا ریسک حمله قلبی را افزایش می دهد

کلسترول بد و فشارخون بالا ریسک حمله قلبی را افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کلسترول بد LDL ممکن است بر رابطه بین فشار خون بالا و خطر بیماری های قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر ، به گفته محققان، میزان بالای کلسترول بد LDL، ممکن است با ۱۸-۲۰ درصد خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در بین افرادی که فشار خون بالا دارند، همراه باشد.

«ریشی ریکی»، سرپرست تیم تحقیق و پزشک متخصص قلب و عروق، گفت: «فشار خون بالا عامل خطرناک بیماری قلبی عروقی است و لیپوپروتئین (A) نوعی کلسترول ارثی "بد" است که ممکن است منجر به بیماری قلبی عروقی شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم که در بین مبتلایان به فشار خون بالا که قبلاً هرگز سکته مغزی یا حمله قلبی نداشته اند، به نظر می‌رسد لیپوپروتئین (A) خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و خطر ابتلاء به یک واقعه قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.»

فشار خون بالا عامل اصلی خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است. در این مطالعه، فشار خون بالا به عنوان ۱۴۰ بر ۹۰ میلی متر جیوه یا استفاده از داروهای فشار خون تعریف شده است.

مطالعات قبلی نشان داده است که وقتی فرد دارای فشار خون بالا و عدم تعادل لیپیدها است، خطر بیماری قلبی عروقی آنها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

لیپوپروتئینها که از پروتئین و چربی تشکیل شده اند، کلسترول را از طریق خون حمل می‌کنند. زیرگروه‌های لیپوپروتئین ها شامل لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین (A) است. تقریباً مانند کلسترول LDL، کلسترول لیپوپروتئین (A) ممکن است در دیواره‌های رگ‌های خونی رسوب کند، بنابراین خطر ابتلاء فرد به حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد.

این مطالعه شامل حدود ۷۰۰۰ شرکت کننده است که از سال ۲۰۰۰ تحت نظر بودند. شرکت کنندگان به طور متوسط تقریباً ۱۴ سال دنبال شدند و حوادث قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، ایست قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر در آنها ردیابی شدند.

ریکی گفت: «ما دریافتیم که موارد قریب به اتفاق خطر قلبی عروقی در این جمعیت به دلیل فشار خون بالا است. علاوه بر این، افراد مبتلا به فشار خون بالا با افزایش لیپوپروتئین (A) با خطر قلبی عروقی بالاتری روبرو بودند.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

ارسال نظر