شناسه خبر : 21764

سریع غذا خوردن، خطرِ ریفلاکس و بازگشتِ اسیدِ معده را افزایش می‌دهد

سریع غذا خوردن، خطرِ ریفلاکس و بازگشتِ اسیدِ معده را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که سریع غذا خوردن ممکن است منجر به مشکلاتی از جمله افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حتماً دیده‌اید که برخی افراد در هنگام عصبانیت و یا استرس، خیلی سریع و زیاد غذا می‌خورند و برخی دیگر در شرایط عادی، عادت به تندخوری دارند. در ادامه، به بیماری‌هایی که در اثر سریع غذا خوردن به سراغتان می‌آید، می‌پردازیم:

ریفلاکس اسید معده

سریع غذا خوردن، خطرِ ریفلاکس و بازگشتِ اسیدِ معده را افزایش می‌دهد؛ زیرا، دستگاه گوارش، مسئولیتِ تجزیه غذا برای جذبِ مواد مغذیِ ضروری را بر عهده دارد؛ بنابراین، هنگامی که میزان غذای مصرفی بیش از گنجایشِ دستگاه گوارش باشد، منجر به نفخ و ریفلاکس اسید معده می‌شود. ریفلاکس اسید معده باعث می‌شود دچار احساس سوزش در سینه، گلودرد و مشکل بلع شوید.

پس، غذا را زیاد بجوید؛ زیرا، خوب جویدنِ غذا باعث هضم آسان‌تر مواد غذایی و افزایشِ جذب مواد مغذی می‌شود.

دیابت

یک پزشک می‌گوید: «افراد در اثر سریع غذا خوردن، احساس سیری نکرده و پرخوری می‌کنند. از آنجایی که پرخوری، باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود، این مسئله باعثِ نوسانِ گلوکز و منجر به مقاومت در برابر انسولین می‌شود»؛ و همه این‌ها ممکن است باعث ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.

سندرم متابولیک

مقاومت در برابر انسولین ارتباط نزدیکی با سندرم متابولیک دارد. این بیماری، خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته را نیز افزایش می‌دهد. همچنین، سریع غذا خوردن، افراد را مستعدِ چربیِ دورِ کمر و سطح پایین کلسترولِ خوبِ خون یا HDL می‌کند که این دو مورد از عوامل خطرزای ایجاد سندرم متابولیک هستند.

چاقی

مطالعات نشان داده است که سریع غذا خوردن منجر به افزایش وزن در افراد می‌شود. در واقع، با عجله غذا خوردن به خودیِ خود استرس‌زاست و باعث می‌شود فرد، بیش از اندازه غذا بخورد و در نتیجه، خطر چاقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

چگونه آهسته غذا بخوریم؟

با عجله غذا خوردن عادتی است که ترک آن نیاز به تلاش آگاهانه دارد. راهکار‌های زیر به شما برای ایجاد یک عادت جدید در آهسته غذا خوردن کمک می‌کند:

برای غذا خوردن، حداقل ۲۰ دقیقه وقت بگذارید و وعده‌های غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.

تمام حواس خود را صرف غذا خوردن کنید. هنگامی که شروع به غذا خوردن می‌کنید، چند لحظه تمرکز کنید تا متوجه عطر، طعم و مزه غذا شوید و پس از شروع به خوردنِ غذا، به این موارد توجه نکنید؛ زیرا، ممکن است عطر و طعم خوب غذا، ناخودآگاه، شما را مجبور به تندخوری و پرخوری کند.

غذا را زیاد بجَوید؛ زیرا، خوب جویدنِ غذا باعث هضم آسان‌ترِ مواد غذایی و افزایش جذب مواد مغذی می‌شود.

آهسته غذا خوردن علاوه بر مزایای جسمانی که برای شما به ارمغان می‌آورد، شاید مهم‌ترین مزیتش این باشد که از صَرفِ غذا لذت بیشتری را خواهید برد.

ارسال نظر