شناسه خبر : 21117

زیرسویه امیکرون جایگزین امیکرون خواهد شد

زیرسویه امیکرون جایگزین امیکرون خواهد شد

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ١٩ گفت: زیر سویه امیکرون به زودی جایگزین امیکرون می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صالحی وزیری  به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

درباره ظرفیت آزمایش تشخیص کرونا در ایران توضیح دهید.

صالحی وزیری: با تولید داخل ظرفیت تست از ٢۵ هزار در کشور به روزانه ١۵٠ هزار تست در کشور رسید. ظرفیت تشخیص سایر بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های دیگر مانند تب کنگو راه اندازی شد.

اولین مورد واریانت آلفا در انستیتو پاستور ایران شناسایی شد و اولین مورد امیکرون را آخر آذر به کمک یکی از آزمایشگاه‌های شبکه کووید ١٩ شناسایی کردیم.

درباره زیر سویه‌های جدید امیکرون توضیح دهید.

صالحی وزیری: درباره احتمال این که شدت بیماری زایی سویه امیکرون بیشتر باشد، اطلاعاتی در دسترس نیست؛ اما به زودی زیرسویه امیکرون جایگزین امیکرون می‌شود.

بیگلری: سرعت سرایت امیکرون بسیار بالا است و کسانی که با فرد مثبت به مدت کوتاه ارتباط بوده اند، به سرعت مبتلا می‌شوند. در موج دلتا تست اثربخشی بیشتری داشت و اکنون هر کس که علامت دار است خود را مبتلا به امیکرون بداند. کشور آلمان در برهه‌ای ماهی ١٠٠ میلیون یورو برای تست هزینه صرف می‌کرد تا اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار نگیرد. سیاست میزان تست فراتر از وزارت بهداشت است و به فرهنگ مردم در زمینه قرنطینه و عوامل اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و تست باید هزینه اثربخشی داشته باشد.

آیا دلتاکرون وجود دارد و در ایران چنین ویروسی شناسایی شده است؟

صالحی وزیری: دلتا کرون واژه علمی نیست و ما هم در ایران موردی نداشتیم و یک مورد مشکوک در ایران گزارش شده بود. ما سکانس ویروس را با منابع جهانی تطبیق دادیم و بررسی کردیم و دیدیم که چنین موردی موجودیت ندارد و بیشتر یک جو رسانه‌ای است.

آیا وزارت بهداشت در حمایت ارزی از واکسن پاستوکووک ضعیف عمل کرده است؟

بیگلری: ظرفیت تولید ما ماهانه ۵ میلیون دز است و برای تولید نیاز به حمایت بیشتری داریم و حمایت‌های ارزی از واکسن پاستوکووک در دست نهادهای بالاتر از وزارت بهداشت است. با میزان ارز پرداخت شده تولید ما تا این میزان و این گونه شاهکار بوده است.

ارسال نظر