شناسه خبر : 20849

تاکید بر تکمیل واکسیناسیون مادران باردار

تاکید بر تکمیل واکسیناسیون مادران باردار

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، بر تقویت و تکمیل واکسیناسیون مادران باردار تاکید کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وبدا، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه پنجاه و نهمین نشست کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه گزارش‌هایی از سویه اُمیکرون و موارد کووید ۱۹ در اطفال و گروه سنی کمتر از ۱۸ سال، مطرح شد. تعدادی از افرادی که در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه اطفال بستری شده‌اند، در سنین پایین بوده‌اند؛ بنابراین توصیه و تاکید کمیته علمی کشوری کرونا بر تقویت واکسیناسیون مادران باردار است.

وی افزود: لازم است که واکسیناسیون مادران باردار حتما کامل شود، زیرا اثبات شده است که واکسیناسیون مادران باردار می‌تواند سبب ایجاد ایمنی در خود این افراد و فرزندان شان تا چند ماه بعد از تولد شود و همین امر موجب می‌شود که گرفتاری اطفال در سنین پایین‌تر بر اثر اُمیکرون به میزان زیادی کاهش یابد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در مطالعات زیادی نشان داده شده است که افرادی که سه دُز واکسن کرونا را تزریق می‌کنند تا بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه جلوگیری می‌شود.

جماعتی گفت: در حال حاضر در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه، همه بیماران مبتلا به اُمیکرون یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند، زمینه بدخیمی دارند، دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا افرادی هستند که متاسفانه واکسن تزریق نکرده اند و با درگیری نسبتا وسیع ریوی، بستری شده اند و تحت مراقبت قرار دارند.

وی با بیان اینکه در پنجاه و نهمین نشست کمیته علمی کشوری کرونا درباره لزوم تقویت بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان (PICU) و نوزادان (NICU) بحث‌هایی مطرح شد، افزود: مقرر شد معاونت درمان وزارت بهداشت، تعداد تخت‌های بیمارستانی را در مراکزی که دارای بخش‌های NICU و PICU هستند، افزایش دهد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: همچنین در این جلسه توصیه شد تا کمیته علمی کشوری کرونا و معاونت درمان، کلیپ‌های آموزشی‌ای را برای آشنایی بیشتر با درمان کووید ۱۹ در گروه سنی پایین برای متخصصان اطفال و بیهوشی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه اطفال و نوزادان مشغول به کار هستند، تهیه کند.

جماعتی گفت: نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی عنوان کرد پس از تهیه شیوه نامه‌های مربوط برای ساخت واکسن علیه سویه‌های جدید، دو شرکت داخلی، مطالعات خود را برای تولید واکسن علیه اُمیکرون به پایان رسانده و وارد مرحله بالینی شده اند که در صورت تایید کمیته ملی اخلاق در پژوهش، مرحله بالینی این دو شرکت به سرعت در کشور انجام می‌شود و این نشان می‌دهد که ایران همزمان با کشور‌های پیشرفته و شرکت‌های مطرح واکسن سازی در دنیا، ساخت این واکسن را آغاز کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در موج ششم بیماری کرونا با سویه اُمیکرون در کشور قرار داریم و تجمع افراد در مراکز واکسیناسیون می‌تواند عامل انتشار ویروس باشد به همین علت توصیه بر این شد که واکسیناسیون فعال در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد، البته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، شرایط واکسیناسیون فعال را فراهم کرده است و این کار در قالب طرح شهید سلیمانی و با مشارکت نیرو‌های مردمی و بسیج در حال انجام است که نیاز به تقویت واکسیناسیون فعال در کشور وجود دارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: موضوع‌هایی درباره مرخصی ۵ روزه نیرو‌های بهداشتی و درمانی در صورت ابتلا به اُمیکرون و نوع حفیف آن مطرح شده بود که چرا ۵ روز باشد؛ در مطالعات انجام شده، این نکته اثبات شده است که ویروس اُمیکرون بر خلاف دلتا و انواع دیگر سویه ها، خیلی زودتر از بدن پاک می‌شود و بعد از ۵ روز اگر فرد، دارای علائم خفیف یا بدون علامت باشد و زمینه بیماری‌های بدخیمی نداشته باشد و تحت درمان دارو‌های سرکوب کننده ایمنی و در سنین بالا نباشد، ویروس از بدن پاک می‌شود و به همین علت، مدت ۵ روز در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر