شناسه خبر : 19595

«معافیت‌های بیمه‌ای» تامین اجتماعی برای دهک‌های درآمدی

«معافیت‌های بیمه‌ای» تامین اجتماعی برای دهک‌های درآمدی

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ و در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی، از سال آینده شاهد تغییراتی در پرداخت «حق بیمه» و «معافیت‌های بیمه‌ای» برخی کارگاه‌ها و اقشار خاص در تامین اجتماعی خواهیم بود.

به گزارش چابک آنلاین،  دولت سیزدهم اولین لایحه بودجه خود را امروز، یکشنبه (۲۰ آذرماه) با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان و ۲۰ تبصره تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. در تبصره ۱۷ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده به موضوع «رفاه و سلامت» اشاره شده است.

در بند "و"  تبصره ۱۷ ماده واحده آمده است که در راستای اجرای ماده (۲۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و بند (ت) ماده (۲) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ساماندهی و پایداری صندوق های بیمه ای و بازنشستگی و کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی،  ساماندهی معافیتهای بیمه‌ای، ساماندهی اقشار تحت پوشش بیمه‌ای مشمول کمک دولت، از ابتدای سال ۱۴۰۱ :

۱- کارگاه‌های مشمول قانون "معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند مصوب ۱۳۶۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن " که پنج سال و کمتر از آن مشمول معافیت مذکور بوده اند کماکان مشمول معافیت ۲۰ درصدی مندرج در قانون مذکور خواهند بود و  برای سنوات بیش از پنج سال، سه درصد از معافیت بیمه‌ای فوق در سال ۱۴۰۱ کسر می شود.

کسر پلکانی معافیت بیمه‌ای اقشار خاص دهکهای ۵ تا ۷

لغو معافیت کامل دهکهای درآمدی ۸ و بالاتر

۲- معافیتهای کامل بیمه‌ای در خصوص بیمه شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین اجتماعی از جمله مشمولان قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کددار) مصوب ۱۳۸۸، بند (ض) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و بند (ب) ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه ها منوط به ارزیابی آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قرار گرفتن در  چهار دهک اول در آمدی است.

به نقل از ایسنا، بیمه شدگان قرار گرفته در دهکهای پنجم تا هفتم در آمدی، به ازای هر دھک سه درصد از معافیت بیمه ای موجود کسر و دهکهای هشت و بالاتر مشمول معافیتهای بیمه‌ای نخواهند بود.

آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

ارسال نظر