شناسه خبر : 41463

بهداشت و درمان تنها ۲۵ درصد در سلامت جوامع نقش دارد

بهداشت و درمان تنها ۲۵ درصد در سلامت جوامع نقش دارد

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: کل حوزه درمان، دارو و فناوری پزشکی تنها ۲۵ درصد در سلامت جوامع نقش دارد و قسمت عمده آن به سبک زندگی مردم بازمی‌گردد و اینکه فرد کجا به دنیا آمده و کجا زندگی کرده و در کجا درس خوانده و اینکه چقدر احساس امنیت و آرامش و رفاه دارد، اینها عوامل اجتماعی موثر بر سلامت هستند که بسیار اهمیت دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، حسین رضایی‌زاده اظهار کرد: آموزه‌های طب ایرانی مبتنی بر پیشگیری و ارتقاء سطح سلامت افراد با سبک زندگی سالم است و به عنوان یک پزشک باید بر روی حفظ سلامت و ارتقاء آن تمرکز کنیم؛ خصوصا متخصصان طب ایرانی باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند زیرا هدف غایی ما صرفا درمان‌های دارویی نیست.

او با اشاره به برنامه‌های مختلفی که مرتبط با سبک زندگی در کشورهای دنیا در حال اجرا است به دهکده‌ها و مدرسه‌های سلامتی اشاره کرد که توسط سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از نهادها و مراکز تحقیقاتی دنیا در حال توسعه است.

رضایی‌زاده موضوع سلامت و خصوصا آشپزی سالم و آشپزی طبی را مورد توجه مراکز بزرگ علمی تحقیقاتی دنیا دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین مراکز علمی دنیا با نام NCCIH (مرکز ملی طب مکمل و سلامت تلفیقی آمریکا ) است که چهار دوره برنامه استراتژیک در خصوص رفتارهای سلامتی و سبک زندگی نوشتند. همچنین آشپزخانه‌های سلامت و آشپزی طبی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های موفقی که در دنیا وجود دارد برنامه‌های ۱۰ ساله اصلاح سبک زندگی ادغام یافته در نظام سلامت (Healthy People) آمریکا است که با هدف ارتقاء سطح سلامت مردم تدوین و اجرا می‌شود.

رضایی‌زاده با اشاره به اینکه از سه سال پیش دانشگاه هاروارد سندی را تحت عنوان راهنمای سلامتی منتشر می‌کند که مبتنی بر تدابیر حفظ الصحه است، گفت: در این سند تدابیر ورزش، خواب و غذا مورد توجه بیشتری قرار دارد و هر سه سال هم با همین شعار به روز رسانی می‌شود. همچنین مفهوم آشپزخانه سالم یا آشپزی سالم که به تدبیر منزل بازمی‌گردد مورد توجه زیادی قرار دارد به طوریکه بر روی تربیت سرآشپز سالم کار می‌شود.

او با بیان اینکه تا ۱۰ یا ۱۵ سال پیش از واژه اصلاح سبک زندگی استفاده می‌شد، اما مدتها است که از واژه پزشکی سبک زندگی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پزشکی مبتنی بر لایف استایل یک تخصصی است و انجمن‌های ملی و بین‌المللی متعددی در کشورهای مختلف در این خصوص وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، یادآور شد: کل حوزه درمان، دارو و فناوری پزشکی تنها ۲۵ درصد در سلامت جوامع نقش دارد و قسمت عمده آن به سبک زندگی مردم بازمی‌گردد و اینکه فرد کجا به دنیا آمده و کجا زندگی کرده و در کجا درس خوانده و اینکه چقدر احساس امنیت و آرامش و رفاه دارد، اینها عوامل اجتماعی موثر بر سلامت هستند که بسیار اهمیت دارند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پایان تصریح کرد: این مفاهیم که امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته، پایه و اساس مکتب طب ایرانی نیز هست، اما متاسفانه در جامعه ما کمرنگ شده؛ استفاده از این آموزه‌ها و آموزش آن‌ها و ورود مجدد آنها به فرهنگ مردم امری بسیار ضروری است. ابتدا باید خودمان کم کم این آموزه‌ها را وارد سبک زندگی کنیم تا دیگران نیز به مرور رعایت کنند.

 

 

ارسال نظر