اختصاصی چابک آنلاین؛

بیمه مرکزی تبعات کم بیمه گی را دائما به شرکت‌های حوزه انرژی اعلام می کند

بیمه مرکزی تبعات کم بیمه گی را دائما به شرکت‌های حوزه انرژی اعلام می کند

مدیرکل اتکایی بیمه های آتش سوزی، مهندسی و انرژی بیمه مرکزی، دلیل تغییرات آمار تعداد بیمه نامه های صادره نفت و انرژی در فاصله سال های ۹۱ تا ۱۴۰۰ را جابه جایی پرتفوی بین سه رشته مهندسی، نفت و انرژی و آتش سوزی عنوان کرد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "مجید کاظمی"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، در پاسخ به این پرسش که "به چه علت تعداد بیمه نامه های صادره نفت و انرژی در سال گذشته از سال های 95 و 96 کمتر بوده است؟"، گفت: تعداد بیمه نامه های صادره در نفت و انرژی را نمی توان  ملاک قرار داد و مشکلی که با شرکت های بیمه ای در این خصوص وجود دارد این است که ثبت صحیح پرتفوی ها نامعلوم است.

وی، توضیح داد:  جابه جایی آمار تعداد بیمه نامه های صادره رشته های انرژی، آتش سوزی و مهندسی غیر ممکن نیست و این جابه جایی در شرکت های بیمه ای وجود دارد و به همین دلیل هم معمولا ترکیب این سه رشته رابا هم در نظر می گیرند.

مدیرکل اتکایی بیمه های آتش سوزی، مهندسی و انرژی بیمه مرکزی، اظهارداشت: تعبیر شرکت های بیمه ای از آیین نامه های 83 و 76 کمی متفاوت است و خود شرکت های بیمه این جابه جایی را انجام می دهند.

کاظمی افزود: بیمه مرکزی هم به عنوان نمونه، به صورت موردی می تواند 50 تا 100 بیمه نامه را که به طور خاص می بیند روی  ثبت درست آنها بررسی انجام دهد اما امکان بررسی ثبت درست تک تک بیمه نامه ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیمه نامه هایی وجود دارد که برای خطوط لوله صادر می شوند و شرکت های بیمه ای وردینگ CMI که استفاده می کنند به عنوان مثال می گویند انرژی نیست و در قالب مهندسی صادر می شود.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که" آیا ممکن است که شرکت های بیمه ای به دلیل کاهش قیمت بیمه نامه های نفت و انرژی را در رشته های مهندسی و اتش سوزی ببینند؟"، گفت: می تواند موضوع کاهش قیمت باشد اما تفسیر شرکت های بیمه ای، کارگزاران و نمایندگان از آیین نامه های 83 و 76 هم در خصوص مورد بیمه هم وجود دارد.

مدیرکل اتکایی بیمه های آتش سوزی، مهندسی و انرژی بیمه مرکزی، در واکنش به این پرسش که "آیا اقبال کم شرکت های نفت و انرژی در تعداد بیمه نامه های صادره تاثیر گذار بوده است؟" گفت: این کاهش بابت این نیست که شرکت های نفتی کمتر جلو آمده  باشند.

کاظمی، در واکنش به این نکته که "آمار رسمی حکایت از این دارد که تعداد بالایی از شرکت های نفت و انرژی دچار کم بیمه گی بوده و یا اساسا فاقد بیمه نامه هستند، " اظهارداشت: مشکل کم بیمه گی صنایع نفتی وجود  دارد و در مواردی  هم  با آنها به چالش می خوریم که ارزیابی صحیحی داشته باشند.

وی، اذعان داشت که بیمه مرکزی تبعات کم بیمه گی را در نامه های متفاوت به شرکت های نفت و انرژی تذکر می دهد اما بیمه مرکزی بیشتر از این الزامی ندارد و الزام از مقامات بالا دستی آنها است.

مدیرکل اتکایی بیمه های آتش سوزی، مهندسی و انرژی بیمه مرکزی، اظهارداشت که سازمان متبوع وی تنها می تواند به شرکت هایی که دچار کم بیمه گی هستند در مورد اعمال ماده 10 هشدار دهد.

هیات وزیران در آیین نامه اجرایی بند چ ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸ دستگاه های اجرایی را موظف کرد تا با شناسایی اموال و ریسک آنها و تحلیل خطر تمامی اموال بیمه‌پذیر را در برابر حوادث و سوانح، به قیمت کارشناسی نزد یکی از مؤسسات بیمه و صندوق ها، تحت پوشش بیمه ای متناسب قرار دهند.

photo_2022-12-01_00-40-44

ارسال نظر