شناسه خبر : 33547

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

میزان ورود پول حقیقی به صنایع انبوه سازی ، بانک ها و خودرو قابل توجه است

میزان ورود پول حقیقی به صنایع انبوه سازی ، بانک ها و خودرو قابل توجه است

این روزها روند معاملات بازار سرمایه و سبز پوشی بسیاری از نمادهای بورسی چشم‌انداز سرمایه گذاری در بازار سهام را در مقایسه با سایر بازارها مثبت نشان می دهد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که این بازار در سال 1402 بازده خوبی را خواهد داشت چراکه از سایر بازارهای رقیب همچون طلا و ارز عقب مانده است.

تردیدی نیست که این عقب ماندگی بازدهی بازار سرمایه ناشی از عوامل مختلفی بود که بی اعتمادی فعالان بازار سرمایه پس از تجربه سال 1399 یکی از این دلایل است.

ازمنظر ورود پول‌های حقیقی و افزایش ارزش معاملات به نظر می رسد که در سال جاری بازار سرمایه به یک‌هدف جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود و شاخص‌های بازار سرمایه روند صعودی را در پیش بگیرد.

شاخص بورس رشد امیدوار کننده ای در پیش گرفته اما آیا بازار سهام درشرایط فعلی نسبت به سایر بازارهای موازی ارزنده تراست ؟

 " محسن انصاری مهیاری"، مدیرسرمایه گذاری گروه مالی بانک مسکن در گفتگویی با چابک آنلاین به بیان دید گاه خود دراین خصوص پرداخت که از نظر می گذرد:

چابک آنلاین: این روزها شاهد ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم که به نظر  می رسد معامله گران حقیقی اقبال خوبی را به این بازار نشان داده‌اند، علت چیست؟

محسن انصاری مهیاری: ورود پول به بازار سرمایه بعد از افول حدود دو ساله این بازار نشان می دهد که سرمایه گذارانی که درگذشته ازاین بازار خارج شده اند، مجددا بازار سرمایه را به عنوان محلی امن برای سرمایه گذاری خود انتخاب کرده اند. 

بنابراین یکی ازعواملی که باعث رشد بازار سرمایه در ماههای اخیر شده  همین ورود پول های اخیر است.

ازسوی دیگر، در ماه های اخیر، درارزش سفارش های خرید نسبت به سفارش های فروش تفاوت قابل ملاحظه ای را مشاهده می کنیم و طی روزهای اخیر میزان ورود پول اشخاص حقیقی به صنایع انبوه سازی ، بانک ها و خودرو قابل توجه بوده و این سه صنعت بیشتر از سایر صنایع مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند.

یکی دیگر ازدلایلی اصلی رشد روزهای اخیر بازار سرمایه، عقب ماندن این بازار از بازارهای رقیب مانند طلا، ارز و سایر بازارها است. 

با توجه به اینکه مطابق با گزارش بانک مرکزی،نرخ تورم منتهی به اسفندماه سال گذشته 46.5 درصد بوده با جمیع جهات، رشد اخیر بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است و این بازار عقب ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

از تثبیت نسبی نرخ ارز در بازار آزاد هم می توان به عنوان یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه در سال 1402 نام برد که همین عامل منجر به خوشبینی به بهبود سودآوری شرکت ها در سال 1402 شده است.

P/E  بازار در شرایط فعلی بین 10 تا 11 واحد است که فاصله بسیار معنا داری با مرداد ماه سال 99 دارد و اعداد فعلی اعداد بسیار توجیه پذیری است. 

ازدیگر عواملی که می توان به بازار سرمایه خوش بین بود این است که تعدادی از کشورهای جهان از جمله عربستان وچین اعلام کردند که حاضرند در ایران سرمایه گذاری قابل توجهی را انجام دهند و در نتیجه افق روشنی را در بخش تولید سرمایه گذاری شاهد خواهیم بود.

درمجموع با توجه به ورود نقدینگی، تثبیت نرخ دلار آزاد و نرخ های جهانی کامودیتی ها (commodity)، ادامه رونق بازار سرمایه حداقل تا مجامع قابل پیش بینی بوده و دور از انتظار نیست و تا پس از فصل مجامع با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان مجدداً روند آتی بازار سرمایه را پیش بینی کنیم.

چابک آنلاین: سرمایه گذاران در سال های 1399 و 1400، رشدی به یکباره و ریزش قابل توجهی را در بازار سرمایه را تجربه کردند. آیا این موضوع تاثیری در نحوه سرمایه گذاری سرمایه گذاران دارد؟ 

محسن انصاری مهیاری: در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شاهدرشد های بی‌نظیری در بازار سرمایه بودیم که با هیچ‌یک از بازارها قابل‌مقایسه نبود، بازار سرمایه ایران در سال ۹۸، رشد ۲۱۰ درصدی را تجربه کرد و در سال ۹۹رشد ۱۵۵ ‌درصدی. اگر بخواهیم این موارد را با سایر بازارهای جایگزین  مقایسه کنیم باید گفت ارز ۶۶ درصد رشد کرده، سکه ۷۶درصد، طلا ۷۲ درصد، ارزهای نوظهور ۷۱۹ درصد رشد را تجربه کردند، سپرده بانکی ۱۸درصد ، مسکن ۸۱ درصد، اوراق بدهی قابل معامله در بورس  ۲۱درصد و صندوق‌های با درآمد ثابت هم بازدهی متوسط ۲۳ درصد را کسب کردند. بنابراین ما شاهد هستیم که بازار سرمایه ایران با اختلاف معناداری نسبت‌ به سایر بازارها  به‌جز رمزارزها بیشترین بازدهی را در سال های یاد شده داشته است.

درحال حاضر بازار سرمایه هوشمند شده و با توجه به اینکه ازتجربه ریزش بازار پس از مردادماه 1399 هنوز سه سال نگذشته همه سرمایه گذاران وفعالان این بازار اتفاقات سال های اخیر را فراموش نکرده اند و به نظر می‌رسد که با توجه به تجربه قبلی، سرمایه گذاران این بازار در معاملات خود بسیار هوشمندانه رفتار می کنند.

ارسال نظر