شناسه خبر : 41946

اختصاصی چابک آنلاین؛

تکنولوژی بلاک چین چه خدماتی را برای بانکداران تسهیل می کند؟

تکنولوژی بلاک چین چه خدماتی را برای بانکداران تسهیل می کند؟

بلاک‌چین به عنوان یک فناوری نوآورانه و شگفت‌آور، توانسته بخش‌های گوناگون اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد.

چابک آنلاین،بهاره تاجرباشی، در بانکداری، این تکنولوژی به دلیل امنیت بالا، شفافیت در تراکنش‌ها و امکان اجرای تراکنش‌های بین‌المللی بدون واسطه معتبر امکان پذیر شده است.

حال باید دید که بلاک چین چیست؟

بلاک‌چین (Blockchain) یک فناوری ثبت دائمی تراکنش‌ها است که به صورت زنجیره‌ای از بلوک‌ها عمل می‌کند.

هر بلوک اطلاعاتی از تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کند و به بلوک قبلی متصل است.

این زنجیره اطلاعات توسط شبکه‌ای از کامپیوترها (نودها) تحت قوانین مشترکی مدیریت می‌شود.

اطلاعات درهر بلوک به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند و هر تراکنش جدید به تأیید یک بلوک جدید انجام می‌شود.

گزارش ها نشان می دهد که برنامه‌ریزی اطلاعات متنوع، امنیت بالا و امکان انجام تراکنش‌ها بدون نیاز به واسطه‌ها (مانند بانک یا مؤسسه مالی) از جمله ویژگی‌های برجسته بلاک‌چین است.

بلاک‌چین اصطلاحاً مرتبط با ارزهای دیجیتال نیز شناخته می‌شود.

اما این تکنولوژی در انواع مختلفی ازکاربردها از جمله بانکداری، سلامت، زنجیره تأمین و بسیاری دیگر نیز به کار می‌رود.

ناگفته نماند که هم پوشانی بین عملیات بانکی و بلاک‌چین امکانات فراوانی برای بهبود امنیت، شفافیت و کارایی در صنعت مالی ایجاد کرده است.

بانک‌ها، به دلیل نیاز به اطمینان از امانت و دقت فعالیت‌های مالی، به دنبال فناوری‌هایی هستند که این اهداف را تداوم بخشند.

بلاک‌چین به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز توزیع شده و امن می‌تواند برای بانک‌ها امکانات منحصر به فردی را فراهم آورده و به عنوان یک زیرساخت اساسی برای نوآوری در عملیات بانکی علیه تقلب و سوءاستفاده عمل کند.

همچنین، بلاک‌چین در بانکداری می‌تواند نقشی اساسی در بهبود امنیت تراکنش‌ها، احراز هویت مشتریان و تبادل اطلاعات داشته باشد و از طریق ثبت دائمی و شفاف تراکنش‌ها در بلاک‌چین، بانک‌ها می‌توانند به راحتی اطلاعات مشتریان را از دیدگاه اعتبارسنجی بررسی کرده و سابقه مالی آنها را به دقت بررسی کنند.

از طرفی، این تکنولوژی به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که بدون واسطه‌های مربوط به معاملات مالی عمل کرده و به شکل مستقیم با دیگر بانک‌ها و نهادهای مالی ارتباط برقرار کنند که این هم پوشانی باعث افزایش سرعت اجرای تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

درکل، این ترکیب از بانکداری و بلاک‌چین به ساختار اقتصادی جدیدی منجر شده و تغییرات مثبتی را در صنعت مالی ایجاد کرده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که با وجود تمام مزایایی که بلاک‌چین به بانکداری ارائه می‌دهد، معایبی نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد.

 اولین معیار، کندی در اجرا و انجام تراکنش‌هاست.

یعنی فناوری بلاک‌چین برخی مواقع به دلیل پروتکل‌ها و فرآیندهای پیچیده ممکن است تراکنش‌ها را کندتر کند و به ویژه در شبکه‌های پرفشار، این کندی قابل توجه‌تر است.

دومین نکته، هزینه‌های پیاده‌سازی و نگهداری بلاک‌چین است.

این هزینه‌ها شامل هزینه‌های زیرساختی، تجهیزات فنی و آموزش کارکنان می‌شود که ممکن است در برخی موارد موجب افزایش هزینه‌های مالی بانک‌ها شود.

علاوه بر این، مسائل قانونی و تنظیمی نیز به چالش‌هایی منجر می‌شوند که اطلاعات حساس و شخصی مشتریان که در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند، نیاز به تضمین حریم شخصی دارند و تعیین استانداردهای قانونی در این زمینه یکی از چالش‌های مهم است.

درکل، درحالیکه بلاک‌چین نقل و انتقالات اطلاعات را به شیوه امن و شفاف جدیدی انجام می‌دهد، نیاز به حل معضلات مطرح شده برای دستیابی به توازن مناسب بین این تکنولوژی و نیازهای بانکداری اجتناب‌ناپذیر است.

برکسی پوشیده نیست که تکنولوژی بلاک‌چین در توسعه بانکداری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

یکی از مزیت‌های اصلی بلاک‌چین در این حوزه افزایش امنیت تراکنش‌های مالی است و در ایجاد فرآیندهای هویت دیجیتال و تسهیل تبادل اطلاعات بین بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی نقش دارد.

این تکنولوژی می‌تواند در بهبود تطبیق و اعتبارسنجی اطلاعات مشتریان کمک کند و از احتمال تقلب در فعالیت‌های مالی جلوگیری کند که با توجه به این مزایا، بلاک‌چین به عنوان یک پایه فناوری برای توسعه بانکداری آینده مطرح شده است.

به عبارتی، هویت دیجیتال به معنای نسخه الکترونیکی هویت فیزیکی یک فرد یا سازمان است.

این مفهوم معمولاً شامل اطلاعات شخصی مانند نام، تاریخ تولد، آدرس و دیگر ویژگی‌های هویتی فرد می‌شود و هویت دیجیتال به وسیله فناوری‌های رمزنگاری و تشخیص دیجیتال تضمین می‌شود که در محیط‌های آنلاین برای تشخیص و احراز هویت استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای اصلی هویت دیجیتال، در حوزه بانکداری و امور مالی است.

با استفاده از این فناوری، افراد می‌توانند هویت خود را به صورت امن در محیط‌های آنلاین احراز کنند که از کلاهبرداری‌ها  و  سوءاستفاده‌های مرتبط با هویت جلوگیری می کند.

همچنین، در سیستم‌های بانکی، هویت دیجیتال می‌تواند فرآیندهای کسب و کار را بهبود بخشیده و تجربه مشتری را سریعتر و کاراتر کند.

به عبارت بهتر، بلاک‌چین در اعتبارسنجی مشتریان بانکی نقش بسیار حیاتی ایفا می‌کند.

این تکنولوژی با فراهم آوردن یک محیط امن و شفاف برای ذخیره سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات، امکانات منحصر به فردی برای بهبود فرآیندهای اعتبارسنجی در بانک‌ها ایجاد می‌کند.

ازجمله نقاط قوت بلاک‌چین در این حوزه می‌توان به امنیت بالا، انتقال داده‌ها به صورت رمزنگاری شده و امکان اطمینان از دقت اطلاعات اشاره کرد.

با ثبت اطلاعات هویت و تاریخچه اعتباری مشتریان در بلاک‌چین، بانک‌ها قادر  هستند که اعتبار و مشخصه‌های مالی افراد را سریعتر و دقیق‌تر ارزیابی کنند.

همچنین، این فناوری به کاهش تقلب و سوءاستفاده درفعالیت‌های مالی کمک می‌کند و سابقه مالی مشتریان را به صورت شفاف و بدون تغییر قابل مشاهده می‌سازد.

درنتیجه، بلاک‌چین به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که فرآیندهای اعتبارسنجی را بهبود بخشنند.

از امنیت اطلاعات اطمینان حاصل کنند و تجربه مشتریان را بهبود دهند.

چند کشور چین، آمریکا، سوییس و استرالیا در حال حاضر بیشترین استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین را در صنعت بانکداری و مالی دارند.

بسیاری از دیگر کشورها نیز در حال توسعه و پیاده‌سازی استفاده از بلاک‌چین در بانکداری و امور مالی هستند.

طبق آنچه گفته شد نمی شود از اهمیت و تأثیر بی‌پایانی که بلاک‌چین در توسعه بانکداری ایفا می‌کند چشم پوشی کرد، زیرا این تکنولوژی نه تنها امکانات بیشتری در امانت ‌سنجی، احراز هویت و اعتبارسنجی مشتریان فراهم می‌آورد بلکه ساختار جدیدی از تعاملات مالی را با کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت فراهم می‌کند.

بلاک‌ چین با ایجاد یک سیستم توزیع شده و غیرمتمرکز، از امنیت بالایی در تراکنش‌ها برخوردار است.

بانک‌ها با بهره‌مندی ازبلاک‌چین، می‌توانند علاوه بر بهبود امنیت، هزینه‌های خود را کاهش داده و سرویس بهتری به مشتریان ارائه دهند.

همچنین، این تکنولوژی بازارهای جدیدی را برای تعاملات مالی فراهم کرده و در توسعه بانکداری به عنوان یک موتور اصلی نوآوری شناخته می‌شود.

 در کل، بلاک‌چین به عنوان یک راهکار اساسی در تحولات بانکداری نقش مؤثری دارد و پتانسیل‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و تحول صنعت مالی ارائه می‌دهد.

 

 

ارسال نظر