شناسه خبر : 34285

اختصاصی چابک آنلاین؛

«وتجارت» چگونه سود سازی خود را ۴ برابر کرد؟

پیشنهاد هیئت مدیره برای تقسیم تنها ۱۰ درصد از سودهای شناسایی شده به سهامداران

«وتجارت» چگونه سود سازی خود را 4 برابر کرد؟

با انتشار صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده بانک تجارت مشخص شد، سود خالص این بانک در سال ۱۴۰۱ با رشد قابل توجه ۳۰۹ درصدی رو به رو شده و به عدد ۱۵ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

چابک آنلاین،سعید رشیدی، با انتشار صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده بانک تجارت مشخص شد، سود خالص این بانک در سال 1401 با رشد قابل توجه 309 درصدی رو به رو شده و به عدد 15 هزار و 711 میلیارد تومان رسیده است.

رقمی که در حدود 82 درصد آن از طریق عملکرد خود بانک به دست آمده و سود سازی شرکت ها و موسسات زیرمجموعه تنها 18 درصد از کل سود سازی را پوشش داده اند.

بررسی صورت های مالی «وتجارت» نشان می دهد این بانک در سال گذشته برای رشد درآمدهای خود ، هزینه های به نسبت کمتری پرداخت کرده است.

همچنین دربخش عملیاتی ، افزایش 70 درصدی درآمدهای کارمزدی با تنها 37 درصد رشد در هزینه ها رو به رو بوده و سود سرمایه گذاری ها و مبادلات ارزی نیز به ترتیب رشد 81 و 80 درصدی داشته است.

مطالبات مشکوک الوصول این بانک نیز در سال گذشته به میزان 14 درصد کاهش یافته و به حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.

بهبود عملکرد ترازنامه ای بانک باعث شد نسبت کفایت سرمایه از حدود 2.92 به عدد 4.76 برسد.

هرچند این عدد رشد قابل توجهی داشته اما همچنان تا استاندارد های تعیین شده در ایران و جهان فاصله بسیار زیادی دارد.

در بخش هزینه ها نیز در کنار افزایش 43 درصدی هزینه های اداری و عمومی ، هزینه های مالی بانک تجارت با رشد بسیار زیاد 156 درصدی همراه بوده است.

در این بخش، هزینه های مالی تسهیلات دریافتی از سایر بانک ها و موسسات اعتباری بیشترین میزان از هزینه های مالی را به خود اختصاص داده است.

در عین حال، جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی نیز به حدود 3 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده که رشد 57 درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می دهد.

در پایان گزارش منتشر شده ، هیئت مدیره بانک تنها 10 درصد از کل سود شناسایی شده را برای تقسیم بین سهامداران خود در نظر گرفته است.

درحال حاضر سهام «وتجارت» به عنوان یکی از بزرگترین سهام بانکی موجود در بازار سرمایه ایران شناخته می شود.

کل ارزش بازاری آن حدود 64 هزار میلیارد تومان  است.

با توجه به شناسایی سود 702 ریالی برای هرسهم ، نسبت قیمت به درآمد «وتجارت» به حدود عدد 4.1 می رسد که یکی از بهترین ارقام موجود در بازار است.

اما در صورت تقسیم تنها 10 درصد از سود شناسایی شده بین سهامداران ، نسبت قیمت به سود تقسیم شده (P/D)  به حدود عدد 41 می رسد که برای برخی سهامداران کوتاه مدت نا امید کننده خواهد بود.

Capture

ارسال نظر