شناسه خبر : 33059

اختصاصی چابک آنلاین؛

بانک ها تسهیلاتی به تولید کنندگان معادن کوچک و متوسط پرداخت نمی کنند

بانک‌ها پروانه‌های معدنی یا اسناد ماشین‌آلات را به‌عنوان وثیقه نمی‌پذیرند

بانک ها تسهیلاتی به تولید کنندگان معادن کوچک و متوسط پرداخت نمی کنند

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن وماسه استان تهران، اظهارکردکه ۷ هزار پروانه بهره برداری ازتعداد ۱۲ هزار پروانه بهره برداری معادن موجود درکشور فعال بوده که ازاین تعداد حدود ۲ هزار پروانه بهره برداری یعنی یک سوم پروانه های بهره برداری فعال کشور مربوط به حوزه مصالح ساختمانی است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "اشکان صفری" درگفت وگو با چابک آنلاین،گفت: در استان تهران در حوزه شن و ماسه آبرفتی حدود 120 معدن فعال وجود دارد که حدود 70 معدن در محدوده غرب استان تهران یعنی شهر قدس و شهریارهستند و حدود 50 معدن هم در شرق استان تهران یعنی محدوده پاکدشت، ورامین و جمال آباد مستقر هستند.

صفری، با بیان اینکه شن و ماسه حدود 70 درصد حجم بتن و90 درصد آسفالت را تشکیل می دهند، افزود: این امر نشان دهنده این است که شن و ماسه پیشران و زیر بنایی ترین محصول معدنی در عرصه عمران و سازندگی است.

وی،گفت که صنعت مصالح ساختمانی از یک طرف با کاهش شدید تقاضا و ازطرفی با افزایش هزینه مواجه شده است و افزود:دردنیا یکی از این دو صورت اتفاق می افتد؛ یادرگیر رکود هستید که در این صورت با کاهش تقاضا و پایداری و ثبات قیمت‌ها مواجهید، یا با رونق وافزایش تقاضا مواجهید که تورم را هم به همراه خواهد داشت،اما صنعت ساخت و ساز و مصالح ساختمانی از هردو طرف تحت فشار است.

دبیرانجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران،با اشاره به فرسوده بودن ماشین آلات معدنی، گفت: مدت زمان زیادی است که به دلایل مختلف، نوسازی ماشین آلات انجام نشده که این امر منجر به افزایش هزینه استهلاک شده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران، خاطرنشان کردکه میانگین عمر برخی از ماشین آلات معدنی بالای 30 سال است یعنی درحوزه بولدوزرحدود 30 سال و"لودر" وبیل مکانیکی بین 15 تا 20 سال است و این یعنی اینکه تولید کننده در یک سال، هزینه زیادی راباید صرف تعمیر آن کند.

وی، تصریح کرد که به‌طور مثال برای خرید یک عدد بولدوزر دی 8 کاترپیلار باید 650 هزار دلار یعنی حدود 35 میلیارد تومان پرداخت شود و مطمئنا یک معدن دار بخش خصوصی و معادن کوچک و متوسط که بیش از 80 درصد تعداد معادن کشور را تشکیل می دهند، امکان پرداخت این مبلغ را به صورت یکجا ندارند.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران، گفت: بانک ها تسهیلاتی در معادن کوچک و متوسط به تولیدکنندگان پرداخت نمی کنند، درحالیکه حوزه معدن به شدت سرمایه بوده و فعالیت در این حوزه نیاز به دانش، تخصص، تجربه و سرمایه بالایی دارد که توسط شرکت ها و هلدینگ های بزرگ چند ملیتی تامین می شود.

صفری، افزود: نکته قابل توجه اینکه همین شرکت های بزرگ چند ملیتی هم بخش بزرگی از هزینه های خود را از طریق لیزینگ تامین می کنند که این تسهیلات در کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران، گفت: شاید یک معدن دار با کلی رفت و آمد بتواند وامی حدود 5 تا 10 میلیاردتومان دریافت کند که این مبلغ برای شرکتی که در حوزه معدن کار می کند هزینه یک ماه است.

صفری،ادامه داد: نکته بعدی، پذیرش وثایق است، متأسفانه بانک‌ها پروانه‌های معدنی یا اسناد ماشین‌آلات معدنی را به‌عنوان وثیقه نمی‌پذیرند که این خود محل ایراد است هر چند که ورود به حوزه خرید لیزینگی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی می‌تواند برای هر دو طرف بانک و بخش خصوصی سود آور باشد.

صفری، درخصوص پوشش های بیمه ای در صنف متبوع خود، توضیح داد: در زمینه کارکنان و تجهیزات تقریبا از همه بیمه ها به صورت کامل استفاده می شود و تمامی کارکنان تحت پوشش بیمه های پایه سازمان تامین اجتماعی هستند و در کارخانجات بزرگتر همه از بیمه های تکمیل درمان استفاده می کنند که در کنار آن از بیمه های مسئولیت مدنی و بیمه های خودرو ها هم استفاده می کنیم.

وی، افزود: در این صنف، ازتمامی بیمه ها تا جایی که وجود دارد در مجموعه معادن استفاده می شود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران، گفت: فعالیت در حوزه معدن کار راحتی نیست  و این شغل به عنوان مشاغل سخت هم شناخته شده و به طور طبیعی گرایش برای کارکردن در این حوزه پایین است، به همین دلیل افراد کمی حاضر به فعالیت در این حوزه هستند.

 

ارسال نظر