شناسه خبر : 32677

تکالیف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کارگاه برای کارگران چیست؟

تکالیف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کارگاه برای کارگران چیست؟

کارشناس روابط کار درباره تکالیف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کارگفت:طبق ماده ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار برعهده کارفرمایان یا مسئولان واحد های ذکر شده در ماده ۸۵ قانون کار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم،در کشور ما ایران سالانه افراد بسیار زیادی جان خود را حین انجام کار و وظیفه از دست میدهند.بعد از تصادفات بیشترین عامل و مرگ و میر حوادث ناشی از کار است.

کارشناسان معتقدند که حوادث در حوزه ساختمان بیشترین آمار از تلفات نیروی کار را به خود اختصاص می دهد. آنطور که آمارها می گوید بیش از 50 درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد و در وقوع بیش از 80 درصد حوادث کار, عامل انسانی نقش موثری دارد.

حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار وزارت کار گفت: در سراسر جهان تقریباً 2میلیون و 700هزار نفر در حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند، اما در ایران سالانه تقریباً از 9تا 10هزار مورد حوادث ناشی از کار، 800مورد آن منجر به فوت می‌شود.

وی ادامه داد: اما همین تعداد هم برای ما زیاد است، در عمده حوادث ناشی از کار، نزدیک به 38درصد در صنعت ساختمان و 36 درصد در صنایع را شاهد هستیم و در برخی از صنایع مثل معدن خطرپذیری بالاتر است اما به لحاظ رعایت نکات ایمنی، در آنجا فقط 2درصد از حوادث ناشی از کار را داریم که نشان می‌دهد، هرجایی ما استاندارد و ایمنی حین کار را رعایت کنیم می‌توانیم از نیروی کار صیانت کنیم.

اماتکالیف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کارگاه برای کارگران چیست؟

مریم زنده دل، کارشناس روابط کار می گوید: مطابق اصل 65 قانون تامین اجتماعی، هنگام بروز حادثه برای کارگر، کارفرما وظیفه دارد اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضعیت فرد آسیب دیده انجام دهد.

مورد اول: برای تسریع کمک به فرد حادثه دیده و رساندن کارگر به مراکز درمانی، تماس با سرویس های امدادی و انتظامی لازم است.  در مرحله اول تماس با اورژانس ضروری است، ضمن اینکه حضور نیروهای انتظامی برای مستند شدن وقوع حادثه لازم است و اگر فرد بین ماشین آلات و یا زیر آوار حبس شده باشد، برای نجات باید با سازمان آتش نشانی تماس گرفت.

️ مورد دوم: تکمیل فرم حادثه تامین اجتماعی است که پس از اقدامات امدادی، کارفرما باید فرم تامین اجتماعی را تکمیل کند و به سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهد.

مورد سوم: کارفرما پیش از آنکه از محل حادثه برود، وظیفه دارد گزارش حادثه را به نزدیک ترین اداره کار ارائه دهد. در این مورد معمولا بازرسی از اداره کار به محل حادثه حضور پیدا می کند تا علاوه بر تهیه عکس از محل حادثه، گزارش را بنویسد.

مورد چهارم:  کارفرمایانی که بیمه مسؤلیت دارند حتماً باید گزارش حادثه را به بیمه مسؤلیت گزارش کنند.
️ طبق ماده 91 قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند کلیه وسایل برای حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران تهیه کنند و ضمن اینکه چگونگی کاربرد را باید به آنها (کارگران) آموزش دهند.

طبق ماده 95 قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار برعهده کارفرمایان یا مسئولین واحد های ذکر شده در ماده 85 قانون کار است و هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما و مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و مجازات های مندرج در قانون مسئول هستند.

ارسال نظر