شناسه خبر : 28743

مزیت خرید اوراق ارزی چیست؟

مزیت خرید اوراق ارزی چیست؟

مهمترین مزایای اوراق ارزی به عنوان ابزار کنترل بازار ارز معاف از مالیات است، امنیت دارد، کانال خرید و فروش رسمی دارد و مبنای نرخ‌گذاری آن بازار متشکل ارزی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پس از انتشار اوراق سکه، روز گذشته بانک مرکزی انتشار اوراق گواهی ارزی را به عنوان ابزاری برای کنترل بازار ارز معرفی کرد. این اوراق به افراد حقیقی بالای ۱۸ سال و با سررسید سه ماهه به ازای هر نفر حداقل یک هزار دلار و حداکثر چهار هزار دلار عرضه می‌شود.

بانک مرکزی در تشریح جزئیات انتشار اوراق ارزی، اعلام کرد که این اوراق معاف از مالیات است و این امر را می‌توان یکی از مزایای آن برشمرد این در حالی است که در بازار آزاد امکان برخورد مالیاتی و کسب مالیات از درآمدهای حاصل از تفاوت نرخ ارز در زمان خرید و فروش وجود دارد.

دیگر مزیت انتشار اوراق این است که خرید و فروش اوراق از کانال رسمی و قانونی انجام می‌شود و معاملات در بازار آزاد غیرقانونی است و امکان پیگیری قضایی توسط قانونگذار و نهادهای نظارتی وجود دارد و طی هفته‌های گذشته اعلام شد که خرید و فروش ارز جزو معاملات اقتصادی محسوب می‌شود و یارانه این افراد قطع می‌شود.

مبنای نرخ گذاری اوراق ارزی بازار متشکل و نرخ‌های توافقی است و براساس اعلام بانک مرکزی مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی است. براساس این گزارش نرخ‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir قابل مشاهده است.

در زمان سررسید فرد می‌تواند اسکناس ارزی دریافت کند که در این شرایط باید حق الوکاله پرداخت کند یا اینکه تسویه به صورت ریالی باشد که در این صورت نیازی به پرداخت حق الوکاله نیست. حق الوکاله برابر هفت درصد مبلغ ریالی نرخ توافقی دلار در روز قبل است.

ارسال نظر