شناسه خبر : 21110

کاهش ۱۱ درصدی چک‌های برگشتی

کاهش ۱۱ درصدی چک‌های برگشتی

مقایسه­ بین یک سال منتهی به دی امسال و سال گذشته، نشان می‌­دهد که نسبت تعداد چک­‌های برگشتی به مبادله‌­ شده با کاهش ۱۱ درصدی و ارزش آن با افزایش ۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، بنا بر گزارش‌هایی که بانک مرکزی هر ماه از آمار چک‌های مبادله شده منتشر می‌کند، در دی ماه امسال، در مجموع ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۲۶۹.۷ هزار میلیارد تومان مبادله‌شده که از این میان، ۵۵۳ هزار فقره چک به ارزش ۳۰.۵ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. بنابراین، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در این ماه به ترتیب برابر با ۸.۵ درصد و ۱۱.۳ درصد بوده است.

همچنین در ماه قبل یعنی در آذر ماه نیز در مجموع ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۲۵۸.۳ هزار میلیارد تومان مبادله‌شده بود که سهم چک‌های برگشتی برابر با ۵۵۴ هزار فقره به ارزش ۲۵.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. از این رو در آذرماه، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب برابر با ۸.۵ درصد و ۹.۹ درصد بوده است.

با مقایسه‌ی آذرماه و دی ماه امسال، مشاهده می‌شود که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌شده ثابت بوده و نسبت ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده نیز با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است.

آمار مربوط به یک سال منتهی به دی ماه امسال نیز نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، در مجموع ۸۶.۴ میلیون فقره چک به ارزش ۲۶۵۰.۸ هزار میلیارد تومان مبادله‌شده که میزان چک‌های برگشتی به اندازه ۷.۷ میلیون فقره به ارزش ۳۱۷.۸ هزار میلیارد تومان بوده است؛ از این رو نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده برابر با ۸.۹ درصد و ۱۲ درصد بوده است.

از طرف دیگر در یک سال منتهی به دی ماه سال قبل، در مجموع ۱۰۱.۹ میلیون فقره چک به ارزش ۲۰۱۰.۶ هزار میلیارد تومان مبادله شده که سهم چک‌های برگشتی ۱۰.۲۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۲۴.۴ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب برابر با ۱۰ درصد و ۱۱ درصد بوده است.

از این رو مقایسه‌ی بین یک سال منتهی به دی ماه امسال و یک سال منتهی به دی ماه سال قبل، نشان می‌دهد که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌شده با کاهش ۱۱ درصدی و نسبت ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده با افزایش ۹ درصدی همراه بوده است.

ارسال نظر