شناسه خبر : 19788

اختصاص ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به صندوق پیشرفت و عدالت

اختصاص ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به صندوق پیشرفت و عدالت

دولت سیزدهم برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی با پیش‌بینی صندوق پیشرفت و عدالت در لایحه بودجه و تزریق ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به این صندوق در راستای تحقق این میزان رشد گام برخواهد داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سازمان برنامه و بودجه برای تحقق طرح های استانی، صندوق پیشرفت و عدالت در بودجه دیده شده و از محل منابع دولت ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به این صندوق تزریق خواهد کرد. البته علاوه بر این، منابعی از فروش دارایی‌های هر استان و بخشی از درآمدهای مالیاتی استان و دیگر درآمدها به این صندوق ها اضافه خواهد شد.

به عبارت دیگر هر استانی در فروش اموال و کسب مالیات توفیق بیشتری داشته باشد این منابع در همان استان در جهت تحقق طرح‌های رشد اقتصادی هزینه می‌شود.

منابع صندوق هم به شیوه اهرمی به کار گرفته خواهد شد؛ یعنی دولت قرار نیست طرح جدیدی آغاز کند، بلکه منابع صندوق در بانک‌های کارگزار صندوق سپرده گذاری می‌شود و تا سه برابر میزان سپرده، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

 به این ترتیب منابع بخش خصوصی در راستای تحقق رشد اقتصادی، البته مبتنی بر سند آمایش و ظرفیت‌های استانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در کنار طرح های استانی طرح های ملی و طرح عمرانی که بودجه آن رشد ۴۳ درصدی دارد هم در تحقق هدف رشد هشت درصدی نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.

یکی از مشخصه‌های اصلی بودجه ۱۴۰۱ تاکید بر توسعه متوازن منطقه‌ای با تکیه بر سند ملی آمایش سرزمین است. از این رو به بودجه استان‌ها و سهم هر استان در آینده توسعه و به ویژه رشد اقتصادی کشور اهمیت خاصی داده شده است.

بر اساس ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

ارسال نظر