شناسه خبر : 13976

علت گرانی کالاهای اساسی رسوب در گمرک نیست/ در نظام توزیع مشکل داریم

علت گرانی کالاهای اساسی رسوب در گمرک نیست/ در نظام توزیع مشکل داریم

همتی از نهایی‌شدن ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: رایزنی برای خرید واکسن کرونا ادامه دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم،‌ عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح سیاست‌ها و اقدامات انجام‌شده توسط بانک مرکزی در حوزه پولی و ارزی پرداخت و توضیحاتی درباره وضعیت تورم،‌ نقدینگی و پایه پولی نیز ارائه داد.

وی در این گفت‌وگو اعلام کرد که پرونده ادغام بانک‌های نهادهای نظامی در بانک سپه تا پایان آذرماه بسته خواهد شد؛ او همچنین درباره وضعیت بازار ارز ابراز امیدواری کرد که اوضاع بازار ارز درست خواهد شد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از رایزنی با دو کشور برای خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: از حدود یک ماه قبل برای خرید واکسن کرونا با کره جنوبی درحال مذاکره بودیم ولی کره نتوانست تضمینی برای عدم بلوکه شدن پول ایران در آمریکا به ما بدهد.

همتی گفت: هیچ مشکلی برای تأمین منابع ارزی خرید واکسن نداریم و به‌محض اینکه رایزنی‌ها با یک کشور به سرانجام رسید همان روز می‌توانیم پول را منتقل کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: فعلاً زمان مناسبی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست چراکه هم با مشکل ناترازی بانک‌ها روبه‌رو هستیم و هم باید به فکر تقویت بازار سرمایه باشیم.

او همچنین توضیحاتی درباره رسوب کالاها در گمرک داد و تأکید کرد که مشکل رسوب کالاها واردات بدون انتقال ارز نبود بلکه عده‌ای با جوسازی درباره ارز 4200تومانی سعی کردند منافعی ببرند و ... .

در ادامه مشروح گفت‌وگوی رئیس‌کل بانک مرکزی را می‌خوانید؛

وی در توضیح به اما و اگرهای تحقق تورم هدف‌گذاری‌شده توسط بانک مرکزی در سال جاری گفت: بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی را براساس یک‌سری از متغیرها انجام داده است و زمانی که این هدف‌گذاری انجام شد، نرخ دلار نیمایی 17 هزار تومان بود، با این حال هنوز پیش‌بینی می‌کنیم که در یک سال منتهی به خرداد 1400 که پایان دوره یک‌ساله هدف‌گذاری خواهد بود، بتوانیم به تورم 22 تا 24 درصدی نزدیک شویم.

* تورم 22درصدی واقعاً محقق می‌شود؟/ همتی: از پیچ گذر می‌کنیم

همتی تأکید کرد: با روندی که بازار ارز در پیش گرفته و با اقداماتی که انجام شده و اتفاقاتی که در رشد اقتصادی و تجارت خارجی در حال صورت گرفتن است، از این پیچ گذر خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به تلاش دشمنان برای فروپاشی اقتصاد ایران اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی ترامپ فروپاشی نظام اقتصادی ایران بود که به نتیجه نرسید و اکنون زمان به نتیجه رسیدن مقاومت مردم ایران است و متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهند که روزها و ماه‌های بهتری را در پیش رو خواهیم داشت.

* دلیل رسوب کالاها در گمرک چه بود؟/ روایت همتی از جوسازی‌ها برای حذف ارز 4200تومانی

وی در این گفت‌وگو به حواشی اخیر درباره رسوب کالاهای اساسی در گمرک نیز پاسخ داد و گفت: موضوع اینگونه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیست و ماهانه 3 میلیون تن کالا و از ابتدای سال، 23 میلیون تن کالا از گمرک تخلیه شده است و این جریان ادامه دارد. افرادی که فکر می‌کردند دولت قصد حذف ارز 4200 تومانی را دارد جوسازی کردند و به بخشی از اهداف خود نیز رسیدند. این افراد کالاهای اساسی را اضافه‌تر از میزان برنامه‌ریزی شده وارد کرده‌اند.

به گفته همتی، بانک مرکزی برای سال 99 معادل 8 میلیارد دلار تعهد تامین ارز داشته که از این میزان 5.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و 2.5 میلیارد دلار برای دارو بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت‌های ارزی پیش آمده برای کشور تامین ارز بیش از میزان برنامه‌ریزی شده امکان‌پذیر نیست، گفت: تاکنون که 9 ماه از سال گذشته بانک مرکزی از 8 میلیارد دلار تعهد خود 7 میلیارد دلار را تامین کرده است.

* علت گرانی کالاهای اساسی رسوب در گمرک نیست/ در نظام توزیع مشکل داریم

وی با بیان اینکه علت کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها تنها ترخیص کالاها و تامین ارز نیست، افزود: در نظام توزیع مشکل داریم و همچنین در بخش‌های اجرایی مشکلاتی وجود دارد که مسئولان مربوطه تلاش می‌کنند این مشکلات را رفع کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی وارد شده‌اند اما افزایش قیمت‌های زیادی در بازار داشته اند برای مثال کنجاله با ارز دولتی وارد شده و باید پرسید اکنون چرا در بازار با این قیمت‌ها به فروش می‌رسد؟

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص واردات اعتباری این نکته را گفت که بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می کند و ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرده که با واردات اعتباری موافق است به شرط اینکه به محض موافقت بانک مرکزی کالا را وارد کشور کنند، اما واردکنندگان به جز دو شرکت که رقم بالایی هم نبوده است، به ما اعلام نکرده‌اند.

همتی تأکید کرد: وقتی تضمین در خصوص ارز داده می‌شود باید به طور قطع وارد کشور شود و بانک مرکزی مخالفتی ندارد. از چند شرکت حدود 500 میلیون یورو اعتباری قبول و سریع هم تاییدیه را صادر کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی در حال حاضر وظایف بسیار مهم تری دارد که فشار سنگینی را نیز متحمل می‌شود. بر همین اساس درخواست ما از دیگر بخش‌ها این است که کمک کنند. ما در خدمت تاجران و فعالان اقتصادی هستیم، اما آنها هم شرایط ما را درک کنند. در حال حاضر مشکل کشور ریال و ارز است اما مدام گفته می‌شود که بانک مرکزی ریال و ارز تخصیص نمی‌دهد. بانک مرکزی از کجا بیاورد، باید چاپ کند؟

* مخالف واردات بدون انتقال ارز هستیم/ باید منشأ ارز مشخص باشد

وی با بیان اینکه بانک مرکزی اجازه واردات بدون انتقال ارز را نمی دهد به دلیل اینکه به معنای خروج ارز و سرمایه از کشور است بنابراین منشأ ارز باید مشخص باشد، تصریح کرد: با این روش مخالف هستیم اما به هر حال اجازه آن داده شده است که البته باید منشاء ارز به طور شفاف مشخص باشد. نکته مهم دیگر این است که واردات در مقابل صادرات با واردات بدون انتقال ارز بسیار متفاوت است.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط باردیگر به حواشی رسوب کالاها در گمرک اشاره و تأکید کرد که مشکل رسوب کالاها در گمرک واردات بدون انتقال ارز نیست و در اینباره اطلاعات درستی ارائه نمی‌شود. بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه صادر کردیم اما کالایی از گمرک خارج نشد، چرا که برخی افراد کالاها را با تصور اینکه ارز گران می‌شود نگه داشتند؟ اما به هر حال بازار کنترل شد و نرخ ارز کاهش یافت.

همتی ضمن بیان اینکه وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد، تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون 26.5 میلیارد دلار صادرات و 25 میلیارد دلار واردات انجام شده است.

* انتظارات تورمی کاهشی است/ اعلام خبر حذف ارز 4200تومانی سیگنال به بازار برای «نفروختن» است!

وی در ادامه به وضعیت عرضه ارز در بازار و سامانه نیما اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عرضه ارز در سامانه نیما بسیار مطلوب است. روزانه بین 170 تا 180 و گاهی 200 میلیون دلار در سامانه نیما عرضه می‌شود که میانگین نرخ این ارز هم امروز 25 هزار و 400 تومان است که روند کاهشی دارد. چرا که انتطارات تورمی کاهشی است.

همتی با تأکید براینکه طی 2.5 سال گذشته و باوجود اینکه تحت شدیدترین تحریم ها بودیم، بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود، تصریح کرد: ممکن است یکی دو کالا با مشکلاتی مواجه شده باشد که دلایل دیگری دارد و نمی‌خواهم وارد جزییات دلایل آن شوم. وقتی در جامعه اعلام می‌شود که ارز 4200 تومانی حذف خواهد شد طبیعتا شوکی به بازار وارد می‌شود و این سیگنال را می‌دهد که هر کسی کالا دارد نفروشد.

* واردات بدون انتقال ارز تا 10 آبان بود/ اجازه خروج سرمایه از کشور را نمی‌دهم

همتی گفت: همه دستورات رییس جمهوری را دقیق و بدون دلخوری اجرا خواهیم کرد. واردات بدون انتقال ارز تا دهم آبان ماه 99 است و بعد از آن براساس ضوابط بانک مرکزی عمل شود. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: من اجازه خروج سرمایه از کشور و واردات کالاهایی که ممکن است در اواویت کشور نباشد را نمی‌دهم.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت نقدینگی نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و با تأکید براینکه دوره ما جزء سخت‌ترین دوره های تاریخ انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: اینطور نیست که برخی می‌گویند در این دوره بیشترین رشد نقدینگی را داشتیم.

وی افزود: از مهر سال 79 تا مهر سال 99 رشد نقطه به نقطه در این سالها را بررسی کردیم که بر این اساس نمودار مورد بررسی 3 قله دارد؛ نقدینگی 39.4 درصدی سال 85، نقدینگی 38.8 درصدی سال 92 و نقدینگی 37.2 درصدی در سال 99 که میانگین رشد نقدینگی نیز 27.7 درصد است و انحرافاتی که در نمودار وجود دارد ناشی از اتفاقاتی است که به اقتصاد تحمیل شده است. ضمن اینکه باید شرایط ارزی امسال و سال گذشته و فشارها را نیز در نظر بگیرید.

* نقدینگی مشکل ساختاری در کشور است و مربوط به دوره ما نیست

همتی ادامه داد: در مورد دیگر 3 دولت بررسی شده که البته نگاه سیاسی نباید به این موضوع داشت چرا که مقایسه دولت‌ها نیست. از مرداد 76 تا مهر 83 حدود 80 درصد رشد نقدینگی داشته ایم. از مرداد 84 تا مهر 91 حدود 81 درصد رشد نقدینگی و مرداد 92 تا مهر 99 حدود 83 درصد رشد نقدینگی بوده است. در تمام این دوره ها رشد نقدینگی به یک میزان بوده است؛ بنابراین نقدینگی یک مشکل ساختاری در کشور است و مربوط به دوره ما نیست.

رهبر معظم انقلاب کمک بسیار بزرگی به بانک مرکزی دارند و حمایت‌های خوبی از ما دارند. ایشان فرمودند در صورت کسری بودجه اولویت با اوراق و فروش سهام است و برای انتشار اسکناس نباید سراغ بانک مرکزی رفت. برهمین اساس ما امسال توانستیم خوشبختانه با مقاومتی که داشتیم رشد پایه پولی 13 درصدی را ثبت کنیم. انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و پیش بینی می‌ شود نرخ تورم نیز کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: فروش سهام یا اوراق هر کدام برای دولت امکان‌پذیر بود باید انجام شود و برای انتشار اسکناس نباید سراغ بانک مرکزی برود، چیزی بود که امسال با کمک دوستان و مقاومتی که به خرج دادیم، موفق شدیم از اول سال رشد پایه پولی را 3 درصد کنیم.

همتی درباره تورم 13 درصدی نیز گفت: تورم بیشتر جهش است و در واقع فشار هزینه ناشی از رشد قیمت ارز است. قیمت ارز هم زیاد بالا رفت که نقدینگی در واقع تقاضای مربوط به آن را ایجاد می‌کند. وقتی انتظارات تورمی در کشور به خاطر رشد بر فرض ارز یا به هر دلیل هزینه‌ها که اول سال به وجود آمد که کرونا هم یکی از آنها بود، افت تولید را سبب شد. تولید که افت کند، نرخ ارز بالا می‌رود و کاهش ارزی خواهیم داشت و تمام اینها به تولید لطمه می‌زند.

از طرف دیگر سبب می‌شود قیمت دارایی ها به خاطر انتظارات تورمی افزایش پیدا کند، انتظارات تورمی بلای تمام این موارد است. چرا پیش‌بینی می‌کنم به تدریج افت خواهد کرد، برای اینکه انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است. چرا قیمت اتومبیل پایین می‌آید؟ چرا ارز به سمت پایین می‌آید؟ چه اتفاقی افتاده است؟ انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است.

* رشد 22 درصدی نقدینگی از ابتدای سال/ کسری بودجه از بانک مرکزی تأمین نشد

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی از ابتدا سال تا الان 22 درصد بوده است، تصریح کرد: اشاره قبلی من یعنی 37 درصد نقطه به نقطه مهر تا مهر بود. امسال کسری بودجه از طریق فشار به بانکی مرکزی تامین نشده است. امسال تنها یک مورد بود که به بودجه ارتباط ندارد و مربوط به کرونا می‌شود. در واقع یک میلیارد یورو مجوزی که از صندوق  داده شد، مربوط به همین مسئله بود. 

همتی در توضیحات تکمیلی افزود: دوستان وزارت بهداشت فشار می‌آورند و از نظر ما هم تامین آن مشکلی نیست، ولی در بودجه مورد اشاره قرار نگرفته، اما دوستان این یک میلیارد دلار را با سرعت می‌خواهند. البته آنان هم حق دارند، نیاز جدی وجود دارد، این را قبول داریم، ولی از آن طرف مطرح نکنند که چرا نقدینگی در حال رشد است. از ابتدای سال تا حالا  بابت تبدیل یوروها که تقریبا بالای 700 میلیون یورو آن را تبدیل کردیم، حدود  16 هزار میلیارد پرداخت شده که از این 12 و نیم درصد رشد پایه پولی 5 واحد درصد آن به این مسئله مربوط می‌شود.

* مسئول ارزش پول ملی هستم/ فحش ندهند که همتی پول نمی‌دهد

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه زمانی که ارز در دسترس نیست، باید پول به چاپ برسد، تصریح کرد: در این خصوص مقاومت به خرج می‌دهم، ناراحت نشوند زیرا مسئول ارزش پول ملی هستم، باید این کار را انجام دهم، فحش ندهند و بگویند همتی پول نمی‌دهد.

وی در خصوص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تاکید کرد: بدهی بانک‌ها کاهش پیدا کرده است. به دلیل مسئولیت‌ام باید بازار سرمایه را هم در نظر داشته باشم، در مقطعی تاکید کرده بودم بانک‌ها به کارگزاری‌ها وام ندهند، اما در ارائه این وام سختگیری صورت نگرفت و علت آن هم این بود که به بورس لطمه می‌خورد و میزان وامی که به کارگزاری‌ها دادند رقم بسیار قابل توجهی بود.

شرایط به شکلی است که رئیس بانک مرکزی را در جایی قرار می‌دهند که نه تنها ارز به آن تحویل نمی‌دهند، تقاضای ارز هم دارند. پول نو هم می‌خواهند، از آن طرف استثناهایی را برای دریافت معرفی می‌کنند، بورس هم باید کمک کند که البته این وظیفه بانک مرکزی است تا به حال هم چنین بوده است و فعالان بازار سرمایه مطمئن باشند بانک مرکزی هر اندازه توان داشته باشد از این کمک دریغ نخواهد کرد، ولی بانک مرکزی هم منوط به یکسری درآمد است. در شرایط بسیار سخت اکنون سه واحد درصد اضافه می‌شود، مطرح می‌کنند که بانک مرکزی موفق به کنترل نشده است. شرایط بانک مرکزی را هم ببینند، ایده‌آل نیست.

* دلیل عدم افزایش نرخ سود بانکی چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت نرخ سود در بازار بین بانکی،‌گفت: نرخ کوتاه مدت در حال حاضر در دامنه 10 تا 22  و نرخ سود بین بانکی 20.5 درصد است.

وی با تأکید براینکه بانک مرکزی نرخ سود را مدیریت و با رکود مبارزه می‌کند، افزود: در حال حاضر با ناترازی بانک‌ها روبه‌رو هستیم و اگر نرخ سود را افزایش دهیم ناترازی بانک‌ها افزایش می‌یابد. ضمن اینکه باید از بازار سرمایه هم مراقبت کنیم چرا که در شرایط امروز برای توسعه اقتصاد ما مهم است. همچنین برای تسهیلاتی که باید در سال جدید ارائه کنیم ابتدا باید از رکود خارج شویم. چرا که نمی‌توانیم در شرایط رکود، نرخ سود را خیلی بالا ببریم.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملیات بازار باز و کنترل نرخ تورم گفت: شرایط آرمانی و ایده‌آلی با شرایطی که الان داریم متفاوت است. اگر همه مشکل ما تورم ناشی از نقدینگی بود سیاست‌ها و ملزومات مشخصی را می‌خواست. اما اکنون با تورمی روبرو هستیم که ناشی از شوک عرضه است که برای مدیریت آن و مدیریت تقاضا تدابیر خاصی لازم است.

وی ادامه داد: بنابراین، ما این را درک می‌کنیم که مسئله کنترل تورم مهم است، اما شرایط اقتصاد کشور ما، ما را مجبور کرده است که یک سیاست بینابینی را به اجرا بگذاریم. در حین حال، ما سیاست عملیات بازار باز را کماکان در دستور کار داریم و در داخل همان دامنه، دامنه نرخ سود بین‌ بانکی را بین 10 تا 22 درصد نگه داشته‌ایم و ممکن است پایین‌تر هم بیاید.

رئیس کل بانک مرکزی درباره چرایی عدم تفاوت نرخ سود تسهیلات در زمانی که نرخ سود بین بانکی 8 درصد بود با زمانی که به 22 درصد رسید اینطور توضیح داد: زمانی که نرخ سود بین بانکی به 8 درصد بود، یک استثنا بود چرا که دلایل متعددی داشت که یکی از آن شوک ناشی از شیوع کرونا بود. ضمن آنکه آثار نقدینگی‌های سال قبل، با تسهیلات کرونایی امسال به ناگهان باعث شد که بانک‌ها با مازاد منابع روبرو شوند که همین درصد سود بین بانکی را کاهش داد.

* جلوی ابرتورم را گرفتیم

همتی با بیان اینکه پس از این سود بین بانکی به حالت سابق بازگشته و الان در شرایطی هستیم که مدیریت نرخ سود بین بانکی را ادامه خواهیم داد،‌ گفت: باید بپذیریم که ما باید با رکود ناشی از تحریم مبارزه می‌کردیم که هدفش ابرتورم در اقتصاد ایران بود. ما نه تنها جلوی ابرتورم را گرفتیم بلکه از نابودی تولید نیز جلوگیری کردیم و شاهد هستیم که تولید در حال رونق گرفتن است و ابرتورمی هم که اوایل سال تصور می‌شد با انفجار نقدینگی و تضعیف بالای پایه پولی رخ می‌دهد، اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در رویکرد خود دیدگاه‌های کارشناسان را مد نظر قرار می‌دهد و همه مسائل در کمیته نقدینگی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: یک کار بسیار مهمی که برای کنترل نقدینگی تصویب کرده‌ایم، محدودیت‌های مربوط به ترازنامه بانک‌ها است که از هفته آینده به طور جدی اجرایی خواهد شد.

همتی درباره تحقق منابع لایحه بودجه 1400 تصریح کرد: پیش فروش نفت و اوراق برای تحقق منابع لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. البته مسئول بودجه نیستم، انشاالله کسری هم پیش نمی‌آید و مقاومت می‌کنیم، دوستان هم مراعات حال ما را دارند. در بودجه دخل و خرجی است که چنانچه می‌توانند از خرج کم کنند.

وی ادامه داد: شخصا به سال آینده کشور بسیار خوشبین هستم. رشد کارگاه‌های صنعتی آمارهای مقدماتی نسبت به سه ماهه سال گذشته 10 درصد رشد داشته و نسبت به رشد غیر نفتی کشور بسیار خوشبین هستم. باید تلاش کنیم و امکان فروش سهام دولت را داشته باشیم، مولد سازی دارایی دولت را داشته باشیم. اوراق هم مشکل ندارد. برنامه ششم پیش بینی کرده 40 درصد GDP می‌توانند اوراق منتشر کنند.

* توضیحات همتی درباره فروش اوراق/ کشوری که نفت عظیمی دارد نباید از این بدهی‌ها نگران شود

وی در خصوص خرید اوراق توسط بانک ها توضیح داد: بانک ها نباید خرید کنند، مردم این اوراق را خریداری می‌کنند. نرخ را مناسب بگذارند، مردم مشتاق خرید آن خواهند بود. اوراق های پیش بینی شده را تا پایان سال هم بفروشند، 38 درصد GDP  می شود، در حالی که قانون برنامه ششم مطرح کرده در شرایط خاص تا 50 درصد هم امکان پیشروی دارد. کشوری که پشت سرش نفت عظیمی وجود دارد از این بدهی ها نباید نگران باشد.

همتی در ادامه افزود: نظام یکپارچه است، دولت ها نباید مشکلات را به گردن هم بیاندازند. باید فکر نظام و اداره کشور باشیم. دولت فعلی هم یکسری پروژه ها را برای دولت بعدی افتتاح می‌کند، دولت بعدی هم برای دولت بعدی این کار را انجام می‌دهد.

* ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از 22 آذر/ کسب مجوز از رئیس‌جمهور برای اجرای تدریجی قانون جدید چک

رئیس کل بانک مرکزی درباره اجرای قانون جدید چک از 22 آذرماه گفت: قانون جدید چک حدود یک سال و نیم پیش در مجلس تصویب شد و اجرای آن 22 آذر ماه امسال آغاز می شود. 70 درصد امور مربوط به قانون جدید چک انجام شده است. سامانه‌های مربوط به ثبت چک‌ها توسط بانک‌مرکزی آماده شده و مردم از طریق اپلیکیشن ها می توانند اطلاعات مربوطه را از پایان آذر ثبت کنند

 وی با بیان اینکه از 22 آذر امکان صدور چک در وجه حامل وجود نخواهد داشت، تأکید کرد: شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته است که رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه در ستاد ملی کرونا به رییس جمهوری پیشنهاد دهد که به دلیل شرایط کرونا و همچنین لزوم آموزش تغییرات ناشی از قانون چک و موارد مرتبط با آن، اجرایی شدن قانون جدید به صورت تدریجی اجرایی شود.

* پیش‌بینی همتی از آینده بازار ارز/ ان‌شاءالله شرایط بهتر می‌شود

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با وجود آرامشی که در ماه اخیر در بازار ارز شکل گرفته است، پیش بینی شما از آینده این بازار چیست؟، اظهار کرد: از نظر من شرایط در بازار ارز خوب است و بهتر خواهد شد.

وی افزود: با وجود اینکه متغیرهای مختلفی مثل شوک‌های سیاسی و شوک‌های روانی که عواملی برون‌گرا هستند، در بازار ارز تاثیر می‌گذارد اما چیزی که از درون، من اطلاع دارم این است که من اطمینان دارم که این روند، روند خوبی خواهد شد و چنانچه می‌بینیم انتظارات تورمی کاهنده است و به ما می‌گوید این انتظارات در بازارهای مختلف به آرامش بیشتری خواهند رسید؛ شما صبر کنید انشاالله شرایط بهتر خواهد شد.

همتی درباره اقدامات انجام شده در بانک مرکزی برای خرید واکسن کرونا گفت: در پستی که من امروز گذاشتم کاملا توضیح داده شد که ما یک ماه معطل کره جنوبی بودیم. کره گفت ما از اوفک امریکا اجازه گرفته‌ایم که ارزهای شما به سوئیس منتقل کنند. چون کره ای ها وقتی بخواهند پول را منتقل کنند حتماً باید u_tern را طی کنند. یعنی ابتدا باید به آمریکا برود و از آمریکا حواله شود. ما از کره ای‌ها تضمین خواستیم که آمریکایی ها پول ما را بلوکه نکنند چون که به آنها اطمینان نیست.

* مشکلی برای تأمین ارز واکسن کرونا نداریم/ اگر مانع برداشته شود همین فردا حواله می‌کنیم

رئیس بانک مرکزی درباره تامین ارز برای خرید واکسن کرونا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که پول‌هایمان بلوکه شود، خاطرنشان کرد: صندوق بین‌المللی پول هم قول‌هایی داده است که برای هزینه‌های کرونا به ما پول داده شود اما تا جایی که من اطلاع دارم آنها هم جرات ندارند و آمریکا اجازه نمی‌دهد که با اینکه حرف از استقلال شان می زنند اما همگی تنها حرف بوده است و اصلاً نتوانستند کاری انجام بدهند.

وی افزود: پس جذب ارز برای واکسن کرونا، از طریق صندوق بین المللی پول هم فعلا  امکان پذیر نیست چون آمریکا فشار زیادی بر مدیریت صندوق بین المللی پول دارد. بنابراین راه‌های دیگری را شروع می‌کنیم که این راه‌ها هم به صورت رسمی است.

همتی در واکنش به این برداشت که برخی گفته‌اند چطور می‌توانید کالا وارد کنید ولی واکسن را نمی‌توانید، تصریح کرد: چون این امر از طریق مراکز رسمی در حال انجام است. سازمان جهانی باید آن را تایید کند. ما از نظر ارزی مشکلی نداریم؛ مشکل ما انتقال ارز است چرا که همه باید مجوز اُفک را دریافت کنند اما تا الان آمریکایی‌ها مقاومت کردند و اجازه ندادند اگر همین فردا به ما بگویند آماده شده ما به لحاظ پرداخت هیچ مشکلی نداریم و همین فردا حواله می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این گفت‌وگو درباره ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری بود و باکمک نیروهای مسلح پیش رفت و بالاخره توانستیم این پروژه عظیم بانکی را انجام دهیم که در تاریخ بی سابقه است‌. پروژه ادغام بانک‌های نظامی تا پایان آذر نهایی می شود و تابلو همه بانکهای ادغامی به سپه تغییر می‌کند.

* بانک‌ها باید نسخه‌های قرارداد وام را به مشتریان بدهند/ بخشنامه را ابلاغ کردیم

رئیس کل بانک مرکزی درباره چرایی عدم ارائه نسخه‌ای از جدول بازپرداخت اقساط و وام به مشتریان توسط بانک‌ها گفت: من اصلا با این رویه موافق نیستم و خوشبختانه هفته گذشته در هیات عامل بانک مرکزی مجدداً برای ابلاغ تصویب شد که بانک‌ها ملزم به ارائه قرارداد تسهیلات به مشتریان خود هستند. لذا اگر مردم در قراردادهای بانکی با مشکل مواجه شدند می‌توانند با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی تماس بگیرند و ما با هر بانکی که طبق مقررات اقدام نکرد، برخورد می‌کنیم.

وی درباره برخی قراردادهای مشارکت از جمله ربح مرکب (بهره بر سود) افزود: با توجه به بخشنامه جدیدی که رییس قوه قضائیه ابلاغ کرده‌اند خیلی از این مسائل حل شده است و هماهنگی خوبی بین دادگاه‌ها و بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی رسیدگی به این قواعد شکل گرفته است. همچنین ما از اول سال ابلاغ کرده‌ایم که در این قراردادها، باید محاسبات بر مبنای عقود شرعی باشد و در غیر این صورت قرارداد باطل است.

همتی تأکید کرد: اگر مردم از این قراردادها نیز شکایتی دارند می‌توانند به سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی ارجاع دهند و ما با بررسی پرونده اگر تخلفی ببینیم آن را برگشت می‌زنیم لذا بانک‌ها احساس زرنگی نکنند.

ارسال نظر