شناسه خبر : 11811

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

متولی سیستم اعتبار سنجی متقاضیان در ارایه تسهیلات هنوز پای کار نیامده است

متولی سیستم اعتبار سنجی متقاضیان در ارایه تسهیلات هنوز پای کار نیامده است

یک کارشناس نظام بانکی، یکی از مشکلات اساسی درمسیر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را نبودسیستم اعتبار سنجی در بانکداری کشور دانست و افزود:در بانک ها مرکزیت واحدی برای اطلاعات مشتریان وجود ندارد که بانک ها برای مصرف منابع خود، آن را بررسی کنند.

چابک آنلاین، رژین میدانی، امیرعباس هاشمی نژاد" در گفت و گو با چابک آنلاین، با بیان اینکه "حلقه مفقوده این مسئله، مدیریت ریسک است" تصریح کرد: ما چند سال است که به دنبال برقراری سیستم اعتبار سنجی برای متقاضیان انواع تسهیلات هستیم اما متولی آن هنوز پای کار نیامده است.

وی افزود: باید بررسی شود که متناسب با اعتبار هرمشتری، نرخ کارمزد، سود و سقف پرداخت به آن تعلق بگیرد.

این کارشناس بانکی اذعان داشت: باید قیمت میزان کاری که ارائه تسهیلات قرض الحسنه در سیستم بانکی به وجود می آورد، مشخص شود.

این کارشناس نظام بانکی، با اشاره بر این که "در قانون مرتبط با این امر اشکال وجود دارد"، ادامه داد: چه بسا کارمزد حدود 4 درصد، پاسخگوی خدمات و هزینه هایی که ارائه این تسهیلات برای بانک می تراشد، نباشد.

وی، عنوان کرد: بانک مرکزی درچند سال اخیر، تغییرات مقرراتی دراین زمینه انجام داده اما زمانی که سقف یا اعتباری را برای بانک ها از محل منابع تسهیلات قرض الحسنه در نظر می گیرد، در اعتبار دهی نیز آن ها را همراهی می کند و تنها یکسویه عمل نمی کند.

هاشمی نژاد ضمن تاکید بر این که"مبالغ تسهیلات قرض الحسنه نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است"، بیان کرد:واقعیت این است که حساب و کتاب در سیستم بانکی بسیار دقیق است و اگر حتی یک ریال از این تسهیلات پرداخت نشود، تحت عنوان زیان شناسایی شده و در ترازنامه بانک قرار می گیرد و سهامدار نیز آن را مطالبه می کند.

 

ارسال نظر