شناسه خبر : 37730

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۱۱ درصدی ارزش فروش صادراتی متانولی های بازارسرمایه

رشد 11 درصدی ارزش فروش صادراتی متانولی های بازارسرمایه

طبق آمار منتشره در گزارشات تولید و فروش شرکت‌های متانول‌ ساز فعال در بازار سرمایه ( منتهی به آخر مرداد ماه)، اگر چه حجم فروش کل و صادراتی این شرکت ها کاهش ۴.۵ درصدی داشت، اما با توجه به نرخ ارز و همچنین افزایش نسبی نرخ جهانی متانول ، نسبت به سه ماهه فصل بهار ، درآمدهای ریالی این صنعت بیش از ۹.۵ درصد افزایش یافت و به محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

چابک آنلاین، سعیدرشیدی، شرکت های متانولی در سالجاری، به دلیل نرخ تعرفه صادراتی، هزینه های گمرکی ، هزینه های حمل و نقل دریایی و همچنین افزایش هزینه خدمات جانبی ، با مشکلاتی رو به رو شدند.

در سال جاری و با افزایش تولید متانول در کشورهای چین و حوزه خلیج فارس ، قیمت ها به شدت کاهش یافت و تا بهار سال 1402 به زیر محدوده 240  تا 300 دلار در هر تن رسید.

همچنین دولت براساس بودجه مصوب سال جاری، اعلام کرد که نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاه ها را تا سقف 7 هزار تومان بالاخواهد برد.

این موضوع باعث شد تا  برخی کارشناسان از عدم بصرفه بودن تولید متانول در این شرایط خبر بدهند.

به گفته مدیران فعال در صنعت ، با افزایش  نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها از 5 به 7 هزارتومان ، هزینه تولید هر تن متانول از حدود 200 به 240 دلار افزایش می یابد و این موضوع در شرایطی بود که نرخ جهانی فروش هرتن متانول به همین محدوده رسیده بود.

ضمن اینکه شرکت ها، متانول خود را زیر قیمت های میانگین جهانی به فروش می رسانند و این نیز عاملی می شد که در نهایت شرکت ها با زیان رو به رو شوند.

از طرفی ، توسعه پتروشیمی های تولید کننده متانول در ایران بیشتر با هدف صادرات شکل گرفت و درحال حاضر تولید این محصول بسیار بیشتر از نیاز داخلی صورت می پذیرد که این موضوع باعث شده  شرکت ها درمواجه شدن با رکود و کاهش قیمت جهانی، باچالش رو به رو شوند.

این موضوع باعث شد تا قیمت سهام آنها از اواسط اردیبهشت ماه بیش از 40 درصد کاهش یافت.

روندی که در اواخر مردادماه تعدیل شد و با توجه به بحث اصلاح نرخ محاسباتی خوراک پتروشیمی ها و همچنین افزایش نسبی قیمت های جهانی محصولات ، انتظارات در مورد سهام این بخش از پتروشیمی های فعال در بازار سرمایه نیز تغییر کند و قیمت سهام آنها افزایش یابد.

در حال حاضر قیمت متانول آسیا به حدود 315 تا 350 دلار در هر تن رسیده و با توجه به افزایش نسبی نرخ نفت و فرآورده های نفتی ، تقاضا برای این محصول نیز کمی کاهش یافته است.

اما براساس برآوردهای انجام شده ، نرخ خوراک گاز شرکت های متانولی ، پس از تجدید نظر و بازگشت به فرمول محاسباتی سال 1394 ، تا محدوده 200  تا 215 دلار خواهد بود و این موضوع باردیگر حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت ها را مثبت خواهد کرد.

  در جدول زیر تغییرات حجم و ارزش فروش کل و صادراتی متانولی های بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود درجدول ، حجم فروش متانول سازان تا پایان مردادماه 1402 به حدود 2 میلیون و 491 هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، 4.5 درصد کاهش یافته است.

بااین حال ، ارزش فروش این صنعت در 5 ماهه نخست سال با رشد 9.5 درصدی رو به رو شده و به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از نظر صادراتی نیز با وجود کاهش 8.9 درصدی حجم صادرات، ارزش صادرات آنها حدود 11 درصد افزایش یافته و به 18 هزار و 306 میلیارد تومان رسیده است.

حجم مصرف گاز متانولی ها حدود 3 درصد کاهش یافت

بررسی میزان گار خوراک و گاز سوخت مصرفی سه پتروشیمی تولیدکننده محصولات متانولی نشان می دهد  که این شرکت ها تا پایان مردادماه حدود 3.2 درصد گاز خوراک و 5.5 درصد گاز سوخت کمتری مصرف کرده اند.

با این حال هزینه گار سوخت آنها حدود 36 درصد و هزینه گاز خوراک آنها حدود 13 درصد افزایش یافته است.

به نظر می رسد که نرخ های کنونی با توجه به سقف 7 هزار تومانی تعیین شده، می تواند بنا به تعدیلات انجام شده حدود 13 درصد کاهش یابد.

در جدول زیر تغییرات مصرف و هزینه گاز متانولی های بورسی تا پایان مردادماه 1402 بایکدیگر مقایسه شده است.

2

ارسال نظر