اختصاصی چابک آنلاین؛

حجم و ارزش صادرات آروماتیک سازان کاهش یافت

رشد ۱۴ درصدی سود خالص آروماتیکی های بورسی

حجم و ارزش صادرات آروماتیک سازان کاهش یافت

بررسی صورت های مالی منتشر شده برای چهار پتروشیمی تولید کننده محصولات آروماتیکی نشان می دهد که این شرکت ها در بهار سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، در میان آروماتیک سازان فعال در بازار سرمایه ، بیشترین رشد سودآوری در نمادهای «بوعلی» و «نوری» اتفاق افتاده و دو نماد «شصفها» و «پارس» در این عنوان عملکرد مناسبی را به ثبت نرسانده اند.

پتروشیمی های تولید کننده محصولات آروماتیکی ، از جمله پتروشیمی های ارزنده و با بازدهی بالا در ایران شناخته می شوند که محصولات تولیدی آنها بیشترین تقاضا و بیشترین حاشیه سود عملیاتی را در بین تولید کنندگان محصولات شیمیایی به خود اختصاص می دهد.

همچنین پتروشیمی های نوری ، بوعلی سینا و پارس ، به دلیل جانمایی مناسب ، دسترسی به مبادی ترانزیت خارجی و راه های انتقال بار داخلی و همچنین نزدیکی به منابع تامین خوراک و حامل های انرژی ، برای تامین و تولید پایدار با هزینه و مشکلات کمتری رو به رو هسستند.

 البته دسترسی پتروشیمی اصفهان از طریق پالایشگاه اصفهان به خوراک مورد نیاز تامین می شود و پتروشیمی ، برخی از محصولات خود را نیز دوباره به پالایشگاه می فروشد و این موضوع در بهبود فرایند تجاری آنها کمک کننده است.

در جدول زیر تغییرات سود سازی شرکت های آروماتیک ساز بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول ، میزان درآمد های عملیاتی پتروشیمی های نوری و پارس کاهش یافته و پتروشیمی اصفهان نیز با وجود افزایش 79 درصدی درآمد ها نتوانسته در امر سودسازی موفق عمل کند.

«شصفها» در ماه گذشته طی اطلاعیه ای از افزایش  فاکتور های خرید گاز سوخت خود خبر داده که برآوردها نشان می دهد افزایش قیمت در این نهاده ، افزایش 4.3 درصدی را در بهای تمام شده تولیدات شرکت به همراه داشته است.

پتروشیمی اصفهان در سال 1402 با افزایش قابل توجه هزینه های اداری و عمومی و همچنین هزینه های غیر عملیاتی رو به رو شده و این عناوین بیشترین تاثیر را بر سودسازی شرکت داشته اند.

صادرات محصولات آروماتیکی کاهش یافت

بررسی ارقام حجم و ارزش فروش صادراتی پتروشیمی های بورسی تولید کننده محصولات آروماتیکی نشان می دهد که این شرکت ها در سه ماهه فصل بهار با کاهش حجم و ارزش صادراتی رو به رو شده اند.

ارقامی که بخشی از آنها به دلیل تامین تقاضای داخلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بوده  و بخشی از آن نیز به دلیل شروع رکود در بازارهای جهانی ، رقم خورده است.

در جدول زیر تغییرات حجم و ارزش فروش صادراتی شرکت های آروماتیکی بورسی به تفکیک آورده شده است.

2

ارسال نظر