شناسه خبر : 36472

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

رشد ۵۱ درصدی سودسازی زراعتی های بورسی در فصل بهار

رشد 51 درصدی سودسازی زراعتی های بورسی در فصل بهار

هرچندکه شرکت های زراعتی از نظر ارزش بازاری و درآمد و سودسازی بخش کوچکی از بازار سرمایه ایران را به خود اختصاص می دهند اما تولیدات این بخش یکی از مهمترین و حیاتی ترین محصولات مورد نیاز جامعه را تامین می کند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، از این رو توسعه فناوری و کیفی سازی تولید در این صنعت یکی از مهمترین مقوله هایی است که باید از طرف سیاست گذاران کلان کشور مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد  مشوق های لازم برای ورود پایدار سرمایه خصوصی به صنعت می تواند پایه اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی را در پی داشته باشد و امنیت غذایی جامعه را در زمان حال ونسل های آینده تضمین کند.

بنابراین لازم است تا شرکت های صنعتی فعال در تولید محصولات غذایی ضمن دسترسی کافی به نهاده های تولید، از یک حاشیه سود مناسب برای سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی برخوردار باشند تا فعالین صنعت با کمترین چالش و  بیشترین دسترسی به امکانات، درجهت بهبود بهره وری و افزایش درجه فن آوری خود اقدام کنند.

این موضوع  از طرف مدیران اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و اقدامات ارزنده ای برای کاهش چالش های شرکت های زراعتی در ایران برنامه ریزی شد.

براین اساس شرکت ها توانستند در کنار رشد تولید و افزایش میزان بازدهی خطوط تولیدی خود، بازدهی سرمایه گذاری ها را نیز افزایش دهند بطوری که بررسی صورت های مالی شرکت های کشت و صنعتی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، این شرکت ها تا پایان بهار 1402 سود خالص خود را حدود 51 درصد افزایش داده و به رقم یک هزار و 316 میلیارد تومان رسانده اند.

همچنین آمار منتشر شده از طرف شرکت های زراعتی بورسی نشان می دهد، مجموع درآمد عملیاتی آنها به 7 هزار و 481 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با صورت های مالی منتشر شده تا پایان بهار 1401، حدود 91 درصد افزایش داشته است.

اخذ مجوز افزایش قیمت شیرخام،گوشت، مرغ و تخم مرغ در کنار معافیت های مالیاتی و تسهیلات اعطایی به سرمایه گذاران این بخش برای تکمیل زنجیره های تولید ، بسته بندی و فروش محصولات، از جمله مهمترین عواملی است که در سه ماهه تابستان شرایط سودسازی شرکت های زراعتی را بهبود خواهد داد.

در جدول زیر تغییرات درآمد و سودسازی 17 شرکت زراعتی فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

بقف

براساس ارقام موجود در جدول ،  بیشترین رشد سودسازی در نمادهای «زقیام» ، «زگلدشت» و «زفجر» به ثبت رسیده است.

همچنین نمادهای «زماهان» و «سیمرغ» نتوانسته اند روند سود سازی را در صورت های مالی خود بهبود بخشند.

این شرکت ها که در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ فعالیت دارند، در اسفند ماه سال جاری به دلیل عدم افزایش قیمت محصولات متناسب با افزایش قیمت نهاده دامی و هزینه های سربار تولید، با کاهش حاشیه سود ناخالص و زیان روبه رو شدند که این موضوع در بهار و تابستان 1402 تاحدود زیادی مرتفع شده است.

ارسال نظر