شناسه خبر : 35943

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

رشد ۶۵ درصدی درآمدهای لبنیاتی ها در فصل بهار

رشد 65 درصدی درآمدهای لبنیاتی ها در فصل بهار

شرکت های لبنیاتی از جمله معدود شرکت های ایرانی هستند که سود سازی آنها از تورم نهاده های تولید ضربه نمی خورد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، درخصوص شرکت های لبنیاتی باید توجه داشت که اگرچه بخشی ازتولیدات آنها مشمول قیمت گذاری دستوری می شود اما ساختارآنها به گونه ای تنظیم شده که درمدت زمان کوتاهی پس ازافزایش قیمت شیر خام ، می توانند مجوز افزایش قیمت محصولات نهایی خود را دریافت کنند.

بااین تفاوت که تمامی شیر خریداری شده توسط شرکت های لبنیاتی درسقف قیمت تعیین شده قرارندارد،اما محصولات مشمول قیمت گذاری دستوری آنها دقیقا به میزان نرخ مصوب ، افزایش قیمت می یابد.

این موضوع درتیرماه امسال نیز اتفاق افتاد و درپی افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام (از 12 به 15 هزارتومان) مجوز افزایش 20 درصدی محصولات کم چرب آنها نیز صادر شد.

نکته دیگری که درسودسازی شرکت های لبنیاتی تاثیرگذار بود اینکه شرکت ها بخش قابل توجهی از محصولات خود را با تنوع بخشی در طعم، غلظت و یا افزودنی های ویتامینه ، از ذیل قیمت گذاری دستوری خارج می کنند.

این شرایط باعث شده تا در دوسال گذشته رشد قابل توجه سود سازی شرکت های لبنی را شاهد باشیم.

فروش بهاره لبنیاتی های بورسی به 5.9 همت رسید

بررسی گزارش های تولید و فروش 11 شرکت لبنیاتی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، این شرکت ها توانسته اند درسه ماهه ابتدایی 1402 بیش از 5 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد شناسایی کنند.

این عدد در مقایسه با عملکرد مدت مشابه سال قبل افزایش 65 درصدی داشته است.

ثبت رشد 65 درصدی درآمدهای لبنیاتی ها درشرایطی است که حجم فروش بهاره آنها نیز بیش از 25 درصد رشد کرده و به حدود 173 هزار تن رسیده است.

آماری که در بخش صادراتی چنگی به دل نمی زند و اگر ملاک را گزارش های منتشرشده شرکت ها قراردهیم ، با افت محسوسی رو به رو شده است.

در جداول زیر حجم و ارزش فروش داخلی و صادراتی لبنیاتی های بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

11

بررسی ارقام نشان می دهد که بیشترین رشد تولید در نمادهای «غپاک» ، «غالبر» و «غگلستا» اتفاق افتاده است.

همچنین سه نماد «غپاک» ، «عالیس» و «غالبر» بیشترین رشد ارزش فروش را به خود اختصاص داده اند.

دراین بین، رشد میزان درآمد اکثر شرکت ها از رشد حجم تولید آنها بیشتر بوده که قابل توجه است.

سهام لبنیاتی از سقف تاریخی خود فاصله گرفتند

در جدول زیر تغییرات روند قیمت سهام شرکت های لبنیاتی و برخی نسبت های ارزندگی سهام آنها بایکدیگر مقایسه شده است.

222

براین اساس، نمادهای «غشصفا» ، «غگیلا» و «غگلستا» در سه ماه گذشته بیشترین افت قیمت و نمادهای «غالبر» ، «غفارس» و «غگلپا» بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده اند.

درمورد نماد «عالیس» باید توجه داشت که این نماد در ابتدای خردادماه وارد فرابورس شد و تا آخرین روز 28 تیرماه همچنان بازدهی خود را مثبت نگاه داشت هر چند که در یک ماه گذشته بیش از 18 درصد از سقف تاریخی فاصله دارد.

نگاهی به روند قیمتی نمادهای لبنیاتی نشان می دهد که با شروع افت شاخص های بازار از نیمه اردیبهشت ماه ، قیمت سهام تمامی نمادهای این صنعت نیز نزولی شده ، بطوری که آخرین قیمت ها در معاملات 28 تیرماه نسبت به سقف تاریخی آنها اختلاف فاحشی پیداکرده است.

هرچند که این روند می تواند از نظر تحلیلگران تکنیکال بسیار مثبت ارزیابی شود،اما نگاهی به نسبت های ارزندگی سهام این صنعت نشان می دهد که قیمت های جاری از طرف شاخص های بنیادی حمایت نمی شود.

درحال حاضر نسبت قیمت به درآمد(P/E)  صنعت در محدوده عدد 16 قرار گرفته است.

این نسبت از میانگین بازار بالاتر است و برای سرمایه گذاران بنیادی جذاب نخواهد بود.

ارسال نظر