بروکرهای نفتی اروپای شرقی به دنبال خرید نفت ایران

بروکرهای نفتی اروپای شرقی به دنبال خرید نفت ایران

مدیرپیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، واردات نفت ایران توسط ۳ کشورعضو اتحادیه اروپا را از دو منظر مورد تحلیل و بررسی قرارداد وگفت که دریک حالت، خرید نفت توسط این کشورها را می‌توان یک پالس وسیگنال مثبت ارزیابی کرد چرا که ساختار پالایشی کشورهای اروپای شرقی با نفت ایران سازگار بوده و این کشورها پس از سال ها، در شرایط فعلی تصمیم به خرید نفت ایران گرفته‌اند.

به گزارش چابک آنلاین، سیدمحسن قمصری توضیح داد که درصورت عدم دستیابی این کشورها به نفت روسیه به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین، به نظر می‌رسد که این کشور‌ها اکنون تصمیم به خرید و جایگزینی نفت ایران گرفته‌اند.

وی، درتوضیح دلیل دوم هم گفت که ممکن است فعالان و بروکرهای نفتی در این سه کشور با خرید نفت ایران، آن را به سایرکشورها صادر کنند که باز هم این امر یک اتفاق مثبت بوده که نشان از تنوع مشتریان نفتی ایران است.

مرکز آمار اروپا از واردات نفت ایران توسط سه عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ خبر و توضیح داد که بر اساس این گزارش، رومانی، لهستان و بلغارستان سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی بوده‌اند که از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند.

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.

گفته می‌شود که چراغ سبز این کشورها برای خرید نفت ایران حاکی از تمایل پالایشگاه‌های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم‌های امریکا علیه ایران ونشان دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم امریکا علیه ایران است.

قمصری، تأیید کرده است که این خریدهااز سمت کشورهای اروپای شرقی نشانه‌ای از ذوب و کم اثر شدن تحریم‌های امریکا بر کشورهای اروپای شرقی است.

این کارشناس صنعت نفت، با اشاره به افزایش خرید نفت ایران ازسوی چینی‌ها، اذعان داشت که چینی ‌ها برای افزایش خرید نفت ایران، با امریکایی‌ها توافقاتی دارند، هرچند که با افزایش50 درصدی واردات نفت از ایران، چینی ‌ها نفع خوبی ازخرید نفت ایران، روسیه و ونزوئلا می‌برند.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هماهنگی اوپک با اعضای اوپک پلاس با نیت ثابت نگه داشتن شاخص‌های قیمتی است، تصریح کرد که با این حال، احتمال اینکه نفت به میزان زیر قیمت شاخص‌ها فروخته شود هم وجود دارد.

وی، با اشاره به گرم‌تر شدن روابط ایران وعربستان به عنوان دو کشور مطرح و فعال در بازار جهانی نفت، یادآور شد که خشم امریکا از گرم‌تر شدن روابط ایران با عربستان ریشه سیاسی دارد هر چندکه همه فعالان و رقبای این بازار به دنبال افزایش سهم از بازار نفت هستند.

قمصری، رابطه بین ایران و چین را یک رابطه استثنایی برشمرد و توضیح داد که عمده افزایش صادرات نفت ایران به دلیل افزایش واردات نفت ایران از سوی چین بوده زیرا مصرف روزانه چین در گذشته 9 میلیون بشکه نفت بوده که اکنون این میزان به 15 میلیون بشکه در روز رسیده بنابراین چین واردات نفت مورد نیاز خود از ایران را 50درصد افزایش داده است.

به گفته وی، عملکرد دولت قبل نسبت به چینی ‌ها در زمان اجرایی شدن برجام خوب نبود و این امر باعث برآشفته شدن چینی‌ها شد درحالیکه دولت سیزدهم نگاه دولت قبل را ندارد و با چین هماهنگ‌تر شده زیرا دولت سیزدهم توانست برخلاف دولت قبل مراودات ایران با چینی‌ها را افزایش دهد.

قمصری این نکته را هم گفت که به دلیل رابطه خوب ایران با چین امکان تهاترو ردوبدل وجوهات نفت وجود دارد بنابراین این رابطه استثنایی بستری مناسب برای افزایش فروش نفت ایران ازمسیر چینی‌ها حتی به سایرکشورها است.

 

ارسال نظر