شناسه خبر : 31083

رشد صادرات نفت روسیه در آسیا بلعیده شد

رشد صادرات نفت روسیه در آسیا بلعیده شد

بازارهای آسیایی هیچ نشانی از کاهش تقاضا برای نفت روسیه نشان نمی‌دهند و رشد بزرگ صادرات نفت اورال را در ژانویه جذب کرده و کمک کردند با وجود تحریم‌های خریداران غربی، صادرات روسیه افزایش پیدا کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بنا بر اظهارات معامله‌گران و آمار رفینیتیو آیکان، حداقل ۵.۱ میلیون تن نفت اورال از بنادر اروپایی پریمورسک، اوست لوگا و نووراسییسک روسیه در ژانویه به آسیا صادر شده است. مقصد نهایی ۱.۹ میلیون تن دیگر از گرید نفتی اورال هنوز مشخص نشده است. اما معامله‌گران انتظار دارند عمده این نفت به هند یا چین برود.

در نتیجه، بارگیری نفت اورال به مقصد آسیا، در ژانویه ممکن است به حدود هفت میلیون تن برسد که حدود دو میلیون تن بالاتر از دسامبر خواهد بود.

ترکیه و بلغارستان تنها خریداران این گرید نفتی از بنادر اروپایی روسیه مانده‌اند.

رشد صادرات نفت اورال به آسیا، در بحبوحه افزایش کلی صادرات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، روی داده است.

بارگیری نفت از بنادر پریمورسک و اوست لوگا، در ژانویه ۵۰ درصد نسبت به دسامبر افزایش پیدا کرده و به بیش از هفت میلیون تن می‌رسد که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است. عرضه نفت اورال برای انتقال بین دو کشتی برای تحویل بیشتر به آسیا، در ژانویه به ۱.۴ میلیون تن خواهد رسید.

صادرات نفت روسیه به ترکیه در ژانویه، حدود ۴۰۰ هزار تن برآورد شده است و بلغارستان که در تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه قرار ندارد، حدود ۵۶۰ هزار تن نفت اورال و سیبری لایت را دریافت کرد.

روسیه در بحبوحه اختلاف سیاسی شدید با اتحادیه اروپا پس از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، جریان صادرات نفت خود را از این بلوک، به بازارهای دیگر به خصوص آسیا و آمریکای لاتین تغییر داده است.

در این بین، دولت روسیه روز دوشنبه با صدور فرمانی، رعایت مکانیزم‌های قیمت غربی را برای شرکتهای صادرکننده نفت و نهادهای گمرکی این کشور ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت برای کمک به اجرای فرمان ۲۷ دسامبر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی را از اول فوریه به مدت پنج ماه به کشورهایی که از این مکانیزم‌های سقف قیمت تبعیت می کنند را ممنوع کرد.

اقتصادهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا پنجم دسامبر توافق کردند استفاده از بیمه دریایی، فاینانس و کارگزاری برای محموله‌های نفت روسیه که از طریق دریا هم می‌شوند و بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته می‌شوند در راستای تحریم‌ها علیه مسکو ممنوع شود.

تحت فرمان جدید روسیه، رعایت مکانیزم سقف قیمت نفت در قراردادها برای شرکتها و اشخاص روسی ممنوع می‌شود. همچنین آنها باید هرگونه تلاش برای وضع سقف قیمت نفت را به مقامات گمرکی و وزارت انرژی گزارش کنند. بعلاوه، نهادهای گمرکی اگر متوجه شوند چنین مکانیزم‌هایی اعمال شده اند، باید از صادرات کالا از روسیه جلوگیری کنند.

کشورهای غربی قصد دارند از پنجم فوریه، دو مکانیزم سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه اجرا کنند که یکی برای سوخت‌هایی مانند دیزل خواهد بود که بالاتر از قیمت نفت خام معامله می‌شوند و دیگری برای فرآورده‌هایی خواهد بود که پایین‌تر از قیمت نفت خام معامله می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، دولت روسیه همچنین با هماهنگی وزارت دارایی، وزارت انرژی را مکلف کرده است روی رویکردی برای رصد قیمت صادرات نفت روسیه تا اول مارس کار کند.

ارسال نظر