آهنگ افزایش قیمت نفت ملایم شد

آهنگ افزایش قیمت نفت ملایم شد

قیمت نفت تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید و انتظار سرمایه گذاران جهت انتشار آمار اقتصادی جدید در چین و در راستای ارزیابی نشانه‌های بهبود تقاضا در این کشور، در معاملات روز دوشنبه اندکی افزایش پیدا کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با شش سنت افزایش، به ۸۶ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۰ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.

 هر دو شاخص هفته گذشته، چهارمین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساندند که طولانی‌ترین روند افزایشی قیمت‌های نفت از اواسط سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود، قیمت‌ها پس از انتشار گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی که پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳، به میزان دو میلیون بشکه در روز رشد کرده و به رکورد ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد، حمایت شد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود هشدار داد کاهش تولید اعلام شده از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس، ممکن است کمبود عرضه نفت که برای نیمه دوم سال پیش بینی می‌شود را تشدید کرده و به مصرف کنندگان و احیای اقتصاد جهانی لطمه بزند.

افزایش قیمت صادرات نفت خاورمیانه که بیش از نیمی از تقاضای آسیا را تامین می‌کند، حاشیه سود پالایشگاه‌ها را کوچک کرده و آنها را واداشته است به دنبال تامین خوراک از مناطق دیگر باشند. پالایشگاه‌ها همچنین تولید بنزین را در آستانه اوج گیری تقاضا برای این سوخت در تابستان، افزایش دادند اما تولید دیزل را در بحبوحه ضعیف شدن حاشیه سود آن، کاهش دادند.

تحلیل‌گران شرکت مالی آی‌ان‌جی در یادداشتی نوشتند: هرچند قیمت‌ها تحت تاثیر انتظارات برای محدود شدن عرضه، تقویت شده اما نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز تقاضا، به شکل واضحی به قوت خود باقی مانده است.

در این بین، صادرات نفت از شمال عراق به بندر جیهان ترکیه همچنان پس از گذشت سه هفته از صدور رای یک دادگاه تجاری بین‌المللی که آنکارا به دلیل صادرات غیر مجاز، به پرداخت خسارت به بغداد محکوم کرد، در بن بست مانده است.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" گفت: سرمایه‌گذاران همچنین منتظر آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه نخست چین هستند که هفته جاری منتشر می‌شود و انتظار می‌رود برای قیمت کالا، مثبت باشد. درآمد شرکت‌های آمریکایی هم می‌تواند نشانه‌هایی از مسیر سیاست فدرال رزرو و روند دلار را فراهم کند.

بر اساس گزارش رویترز، دلار به موازات افزایش نرخ بهره در آمریکا، قوی‌تر شده و معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر کرده است.

 

ارسال نظر