شناسه خبر : 31978

اختصاصی چابک آنلاین؛

رتبه برتر فروش کاشی و سرامیک کشور به کدام شرکت های تولیدی رسید؟

رتبه برتر فروش کاشی و سرامیک کشور  به کدام شرکت های تولیدی رسید؟

سرامیک از اصلی ترین و قدیمی ترین مصنوعات ساخت بشر بوده که همواره نقشی تعیین کننده در رشد فرهنگ و زندگی افراد ایفا کرده است.

به گزارش چابک آنلاین، اهمیت این دستاورد به اندازه ای است که امروزه حضور سرامیک های پیشرفته درعرصه های مختلف صنعت و تکنولوژی، همچنان در صدر علوم مهندسی مواد قرار گرفته است.

نگاهی به صنعت کاشی وسرامیک به ویژه کاشی های سرامیکی به صورت صنعتی در ایران نشان می دهد که فعالیت این صنعت از سال 1339 آغاز شده و در 50 سال اخیرهمچنان با رشدی چشمگیر مواجه بوده است.

درحال حاضر7 رشته فعالیت های صنعتی دارای اولویت در سند چشم انداز برنامه راهبردی 1404  به چشم می خورد که شامل خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب ، لوازم خانگی وکاشی و سرامیک بوده است.

حضور کاشی و سرامیک درکنار صنایع دیگری چون فولاد و خودروسازی نشان از اهمیت این صنعت در سند چشم انداز 1404 دارد.

درحال حاضرعمده کاشی های کشور در استان های یزد، کرمان ، خراسان ، اصفهان، تهران و قزوین تولید می شوند.

ظرفیت اسمی تولید کاشی وسرامیک کشور دستکم 705 میلیون متر مربع بوده هر چند که گفته میشود در عمل، بین 50 تا 60 درصد این ظرفیت ، تولید صورت می گیرد.

تولید

ایران با صادرات بیش از 100 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک  درسال، پنجمین صادر کننده کاشی در جهان است.

ازرقبای زیاد، سهولت در مشابه سازی محصولات توسط رقبا،صدوربی رویه موافقت نامه های اصولی و تاسیس کارخانجات کاشی، افزایش عرضه در کنار رشد نامحسوس تقاضا،تورم بالا، ریسک بالای استفاده ازوام های ارزی به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش شدید بهای مواد اولیه و دستمزد نیروی انسانی به عنوان تهدیدات این صنعت یاد می شود.

Capture

با همه این تهدیدات اما این صنعت فرصت های خوبی را نیز درپیش رو دارد:

این فرصت ها شامل جمعیت گروههای ذینفع،تکنولوژی رقبا، افزایش سهم بازار، قیمت مناسب نسبت به رقبا، سود آوری صنعت موانع ورود تکنولوژی و ماشین آلات، سیاست های واردات صنعت کاشی و سرامیک، نرخ ارز در زمینه صادرات، تمایل کشورهای همسایه به استفاده از محصولات تزیینی و امکان ورود به بازارهای صادراتی ازجمله این فرصت ها به شمار می روند.

گفته می شودکه کاهش سرمایه گذاری دربازار مسکن وطرح های عمرانی باعث رکود در بازارکاشی در شرایط فعلی شده است.

ناگفته نماندکه یکی از مزیت های مهم صنعت کاشی وسرامیک در شرایط فعلی ، وجود بیش از 90 درصد مواد اولیه در داخل کشور و عدم وجود مشکلات ناشی از ارزبری برای واردات مواد اولیه است.

 

ارسال نظر