شناسه خبر : 29374

اختصاصی چابک آنلاین؛

عمده سیم و کابل های آلومینیومی در پروژه های عمرانی مصرف می شود

عمده سیم و کابل های آلومینیومی در پروژه های عمرانی مصرف می شود

یک عضو هیات مدیره شرکت آلومتک، اظهار کرد: ۷۰ درصد آلومینیوم مصرفی در صنعت تولید سیم و کابل های آلومینیومی از طریق بورس کالا تامین می شود،اما مشکل اصلی صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم، تامین شمش آلومینیوم بوده که در مرز قیمت جهانی است.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، مهدی سهرابی، درگفتگو با چابک آنلاین، افزود: شرکت های تامین کننده اصلی آلومینیوم علاوه بر یارانه ای که بابت سوخت مورد نیاز خود دریافت می کنند، از یارانه پنهان هم بهره مند می شوند، بنابراین مواد اولیه آلومینیوم را با قیمت های جهانی در بورس کالا عرضه می کنند که به دنبال این امر، صنایع پایین دستی نه تنها از مزایای این یارانه های دولتی بی نصیب می مانند بلکه در فضای رقابتی که به وجود می آید، شمش آلومینیوم را در مرز قیمت جهانی خریداری می کنند.

مدیرعامل شرکت آلومتک، با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از هادی های آلومینیومی در پروژه های عمرانی وزارت نیرو و صنعت برق به مصرف می رسد، گفت: کاهش بودجه های عمرانی درسال های گذشته و اجرایی نشدن برخی از پروژه های معوق سالهای قبل، موجب افزایش رسوب مطالبات شده که این امر توان مالی تولیدکنندگان این صنعت را دچار ضعف کرده است.

سهرابی، خاطرنشان کرد: نقدینگی و گردش مالی در صنعت تولید سیم و کابل های مسی نسبت به صنایع الومینیومی مناسب تر است زیرا محصولات این صنعت به مصارف خانگی و ساخت و ساز های بخش خصوصی مربوط است.

وی، با بیان اینکه دوره وصول مطالبات در صنعت تولید سیم و کابل آلومینیومی رو به افزایش است،گفت: در حال حاضر تنها حوزه ای که ظرفیت خالی صنعت وگردش نقدینگی را جبران می کند، صادرات محصولات این صنعت به دیگر کشورها است.

مدیرعامل شرکت آلوتک، در رابطه با سهم مصرف آلومینیوم در صنایع مختلف، گفت: بیش از ۵۰ درصد الومینیوم مصرفی مربوط به پروژه های صنعت برق است و مابقی در سایرصنایع از جمله صنعت تولید در و پنجره و خودرو به مصرف می رسد.

 

ارسال نظر