شناسه خبر : 29564

جابجایی ۸۵ درصد از بار و مسافر از طریق بخش حمل و نقل جاده ای

جابجایی 85 درصد از بار و مسافر از طریق بخش حمل و نقل جاده ای

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به آغاز هفته حمل و نقل گفت: فردا افتتاح نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک است که در آن نخستین رویداد فناورانه سازمان راهداری رونمایی می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، داریوش امانی با حضور در استودیی سلام خبرنگار گفت: سازمان راهداری با توجه به فعالیت‌های زیاد این سازمان که بالغ بر ۷۰ نوع خدمات است، تلاش می‌کند از شرکت‌های دانش بنیان برای اصلاح فرایند‌ها و ایجاد فرایند‌ها جدید استفاده کند.
امانی گفت: از دو سال گذشته همکاری‌های بسیار خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع کردیم و امروز ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در این رویداد بزرگ شرکت کرده اند و نزدیک به ۳۰ نفر از دانشجویان پسا دکتری با سازمان راهداری همکاری می‌کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تمام این تلاش‌ها برای خدمات رسانی مناسب به مردم است.
امانی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل گفت: بخش حمل و نقل جاده‌ای به طور کامل توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و بدون همت بخش خصوصی پیشبرد کار‌ها در سازمان راهداری امکانپذیر نبود.
وی تاکید کرد: کمتر شغلی در جامعه پیدا می‌شود که سرمایه گذاران هم بحث مخاطرات جانی و مالی را به طور همزمان بپذیرند.
امانی تاکید کرد: رانندگان کل زندگی خود را برای ایثار به میدان آورده اند.
سوال مجری: روز حمل و نقل یک سبقه تاریخی دارد و آن نقش رانندگان در دهه شصت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بود. امروز برای رانندگان باید چه نقشی را در پیشرفت توسعه کشور داشته باشیم؟
امانی گفت: جابجایی بیش از ۸۵ درصد از بار و مسافر کشور از طریق بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور صورت می‌گیرد. سرمایه گذاری این بخش چه در بحث ناوگان و چه در بحث زیرساخت مانند پایانه‌های بار، مجتمع‌های رفاهی، تیرپارک ها، معاینه فنی‌ها همه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌شود. قطعا با توجه به ارزش گذاری این‌ها در تولید ناخالص ملی، بحث تاثیر گذاری سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل برکسی پوشیده نیست.
امانی گفت: تمام تلاش ما این است که هماهنگی‌های لازم برای حل مشکلات سرمایه گذاران را انجام دهیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بسیاری از خواسته‌های سرمایه گذاران فرادستگاهی است، اما ما بعنوان متولی حمل و نقل جاده‌ای تمام تلاشمان این است که خواسته‌های فعالان حوزه حمل و نقل مانند یارانه بیمه تامین اجتماعی رانندگان جدید الورود، بحث کمبود قطعات، لاستیک، روغن و موارد اصلی که رانندگان به آن نیاز دارند از طریق وزارت صمت پیگیری و مشکلاتشان را برطرف کنیم.
امانی افزود: تمام تلاشمان این است که رانندان بدون دغدغه و به وظیفه اصلی خود که حمل و نقل است، بپردازند.
امانی گفت: اثرگذاری فعالان حوزه حمل و نقل در مناسبت‌های مختلف کشور از جمله سیل، زلزله، هشت سال دفاع مقدس، بخش باری و مسافری بر کسی پوشیده نیست.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در مناسبت‌های مذهبی کشور، اربعین، ۲۸ صفرمشهد، همه این‌ها در دنیا بعنوان جابجایی‌های عظیم شناخته می‌شود و بسیاری از کشور‌های توانمند که از لحاظ لجستیکی از ما توانمندتر هستند و امکانات بهتری دارند، امکان جابجایی این حجم از مسافر ظرف یک ماه را ندارند.
امانی گفت: حدود ۴ میلیون زائرین کربلا، ۵ میلیون زائرین مشهد الرضا، در یک ماه با تلاش رانندگان جابجا شدند و رانندگان با همه کمبود‌ها پای کار بودند و اکنون وظیفه ماست که کمک کنیم مشکلات و مسائلشان برطرف شود.
سوال: توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی از اهداف دولت سیزدهم است و در این راستا قطعا مجموعه شما و رانندگان نقش مهم و اثرگذاری دارند. در این راستا چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟ چه اقداماتی در حال انجام است و رانندگان چه نقشی در ترانزیت کالا به کشور‌های همسایه دارند؟
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که نگاهشان این است که اولویت یک کشور ارتباط با کشور‌های همسایه باشد، ما اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفتیم. مسیر کریدور شمال جنوب و کریدور‌های غرب به شرق که با ۱۵ کشور ارتباط زمینی داریم، ۲۶ پایانه مرزی داریم که با پیگیری‌های این دولت سال گذشته ۳۵ درصد افزایش ترانزیت نسبت به سال قبل داشتیم.
امسال هم ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش ترانزیت داشتیم و امیدواریم با توجه به تعاملات بسیار خوبی که در پایانه‌های مرزی است و نقش رانندگان این عدد تا پایان سال به ۱۵ درصد برسد.
سوال مجری: سال آینده چه هدفی را دنبال خواهید کرد؟
هدفگذاری مرحوم مهندس قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی این بود که سال آینده ترانزیت را به ۲۰ میلیون تن برسانیم که با توجه به تفاهم نامه‌ها و موافقت نامه‌های بین المللی که بین کشور‌های مختلف (دوجانبه و چند جانبه) انجام شد امیدواریم با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در راهگذار شمال جنوب از هند تا روسیه است، این راهگذار را با جدیت دنبال می‌کنیم تا بیش از گذشته فعال بشود.
امانی گفت: برآورد کارشناسان از این راهگذار این است که فقط در همین راهگذار شمال جنوب ما ظرفیت جابجایی سالانه ۲۰ میلیون تن را داریم.

 

ارسال نظر