دریافت بارنامه در جاده‌ها الزامی شد

دریافت بارنامه در جاده‌ها الزامی شد

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از الزامی شدن دریافت بارنامه برای تردد وانت بارها در محورهای برون شهری خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر،  مهرداد حمداللهی، درباره واگذاری ساماندهی حمل بار در جاده‌ها و محورهای برون شهری توسط ناوگان وانت بار به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: این وظیفه در حال حاضر به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است.

وی افزود: البته تردد وانت بارها مانند کامیون‌ها نیست که قابل تفکیک میان جاده و شهر باشد؛ وانت بارها همزمان در شهر و خارج شهر تردد دارند و اقدام به حمل بار می‌کنند.

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است که دیگر پلاک «ع» (عمومی) برای وانت بارها صادر نمی‌شود، گفت: لذا طرح ساماندهی تردد وانت بارها در محورهای برون شهری، هم شامل وانت‌های پلاک سفید می‌شود هم پلاک «ع»؛ از همین جهت بخش زیادی از وانت بارها در حال حاضر پلاک «ع» ندارند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد وانت بارها در محورهای برون شهری اقدام به حمل بار کنند، باید بارنامه از شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای یا ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها یا شهرستان‌ها دریافت کنند.

به گفته حمداللهی، برای تعدادی از بازارگاه های الکترونیکی (تاکسی بارهای اینترنتی) که وانت بارها با آنها همکاری می‌کنند، مجوز فعالیت صادر شده تا در صورتی که درخواست حمل بار با وانت در جاده به آنها داده شود، بتوانند تحت شرایطی مشمول تردد با بارنامه الکترونیکی شوند و دیگر نیازی به صدور بارنامه از سوی شرکت‌های حمل و نقلی نباشد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: یکی از تکالیفی که در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار داده شده، صدور بارنامه‌های الکترونیکی است تا از میزان قاچاق کالا کاسته شود.

وی ادامه داد: مطرح شده که یکی از راه‌های قاچاق کالا که خارج از شبکه توزیع اقدام به حمل کالای قاچاق می‌کنند، استفاده از وانت بارهاست که بدون سند حمل (بارنامه) در جاده‌ها تردد دارند که با این دستورالعمل جدید، برای جابه جایی بار در جاده با استفاده از وانت بار، دریافت بارنامه ضروری است.

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: صدور بارنامه الکترونیک می‌تواند به کاهش قاچاق کالا کمک زیادی کند.

وی یکی دیگر از مزایای ساماندهی وانت بارها در جاده‌ها را ارتقای ایمنی خودروهای باری سبک دانست و بیان کرد: اگر وانت بارها برای تردد در جاده، تحت نظارت سازمان راهداری باشند، مجبورند مانند خودروهای باری سنگین هر سه ماه یک بار معاینه فنی دریافت کنند که درنتیجه ضریب ایمنی تردد آنها در جاده‌ها را افزایش می‌دهد.

حمداللهی افزود: بر اساس آمارها، عامل وقوع ۱۰ درصد تصادفات جاده‌ای منجر به فوت، وانت بارها هستند؛ لذا بحث صدور بارنامه برای تردد آنها در محورهای برون شهری و جاده‌ها می‌تواند به کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای بینجامد.

شرایط وانت‌ها برای دریافت کارت هوشمند چیست؟

بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رانندگان و مالکان وانت بارها می‌توانند با مراجعه به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها یا شهرستان‌ها نسبت به تشکیل پرونده و دریافت کارت هوشمند اقدام کنند.

گفتنی است تنها آن دسته از خودروهای باری سبک (وانت بارها) می‌توانند درخواست کارت هوشمند کنند که حداکثر سن ناوگان ۲۰ سال باشد.

ارسال نظر