شناسه خبر : 23513

اختصاص ۲۷ هزار میلیارد ریال به راه های روستایی کشور

اختصاص ۲۷ هزار میلیارد ریال به راه های روستایی کشور

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: امسال و در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۲۷ هزار میلیارد ریال از طریق دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای ساماندهی راه های روستایی کشور اختصاص یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، خداداد مقبلی، اظهار داشت: سال گذشته نیز از محل های مختلف و در قالب اعتبارات ملی و استانی نیز رقمی افزون بر ۵۰ هزار میلیارد ریال برای آسفالت راه های روستایی تخصیص یافت که توزیع این میزان اعتبارات از سوی شوراهای برنامه ریزی و با اختیارات استانداران توزیع شد.

مقبلی یادآور شد: همچنین مبلغ سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکاران در بودجه امسال مصوب شده است که بر اساس آخرین برآوردها میزان مطالبات پیمانکاران در حوزه راه های روستایی افزون بر ۳۸ هزار میلیارد ریال است.

هفت هزار روستا جاده مناسب ندارند

وی با اشاره به آخرین وضعیت راه های روستایی نیز گفت: هفت هزار و ۲۲۲ روستای دارای سکنه و بالای ۲۰ خانوار در ایران جاده دسترسی مناسب ندارند و راه روستایی این روستاها یا خاکی و یا شوسه است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  افزود: برای این تعداد روستا نیز ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی نیاز است که ساخته شود.

وی یادآور شد: همچنین برآوردها نشان می دهد که برای ساخت این ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی رقمی افزون بر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۱ نیاز است که پیش بینی می شود طی بازه زمانی هفت ساله این میزان راه و البته به شرط تامین اعتبار ساماندهی و آسفالت شود.

مقبلی یادآور شد: شناسایی این تعداد روستای فاقد راه دسترسی مناسب بر اساس یک کار تحقیقاتی و میدانی از سوی وزارت راه و شهرسازی و برخی نهادهای ذیربط و همچنین تهیه اطلس راه های روستایی ظرف سه سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این اطلس راه های روستایی از مجموع ۹۷ هزار روستای دارای سکنه، ۴۰ هزار روستا از این تعداد جمعیتی بالای ۲۰ خانوار دارند.

مقبلی اظهار داشت: بر این اساس بالای ۸۵ درصد روستاهای دارای سکنه و بالای ۲۰ خانوار در کشور هم از راه روستایی مناسب برخوردارند.

مقبلی ادامه داد: عملیات اجرایی برای ساماندهی  آسفالت حدود پنج هزار کیلومتر از این میزان ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی مورد نیاز نیز از دو سال گذشته در کشور آغاز شده که بخش عمده ای از این پروژه ها در حال اتمام است.

وی بیان کرد: همچنین از مجموع ۴۶۷ شهرستان در سطح کشور ۷۲ مورد ضریب برخورداری آنها از راه دسترسی مناسب زیر ۷۰ درصد است که البته استاندارد و شاخص برخورداری شهرها در بهره مندی از راه مناسب ۸۲ درصد است.

معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور همچنین یادآور شد: هر سال حدود ۱۶ هزار نفر در کشورمان بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند که علاوه بر ضربات روحی و روانی بر خانواده های داغدار آنها و بر اساس برآوردهای کارشناسی سالانه رقمی افزون بر ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز هزینه های مالی برای کشور و دولت بهمراه دارد.

ارسال نظر