شناسه خبر : 28931

اختصاصی چابک آنلاین؛

فرسوده بودن ماشین آلات هزینه معادن شن و ماسه را بالا برده است

فرسوده بودن ماشین آلات هزینه معادن شن و ماسه را بالا برده است

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران، ازکاهش شدید تقاضای محصولات شن و ماسه خبر داد وگفت: کاهش شدید اجرای طرح های عمرانی درسطح استان تهران وافت ساخت و ساز بخش خصوصی، تقاضا برای خریدشن و ماسه را به شدت کاهش داده درحالیکه شن و ماسه مواد اولیه ۷۰ تا ۸۰ درصد بتن صنعت ساخت و ساز و ۹۰ درصد آسفالت است.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، اشکان صفری، در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: به علت رکود درصنعت ساخت و ساز و کاهش تقاضا، بهره برداری از معادن با ظرفیت های پایین تری صورت می گیرد از جمله نیروهای انسانی در معادن شن و ماسه آبرفتی ۵ روز در هفته و ۵ ساعت در روز فعالیت دارند درصورتی که شن و ماسه با دارا بودن بیش از دو هزار و ۳۰۰ معدن در کشور، پرتعداد ترین خانواده ازمجموعه معادن کشور است.

وی، گفت: یکی ازمشکلات اصلی  که تولید کنندگان شن و ماسه با آن مواجه هستند، تعدد بخش نامه ها و آیین نامه ها در وزارت صمت است به طوری که قوانین متعددی دربرهه های زمانی کوتاه اعمال می  شود که عمر این قوانین حتی به یکسال هم نمی رسد و این امر به حوزه صنایع و معادن که به سرمایه گذاری بلند مدت نیاز دارد، آسیب می زند.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران، دررابطه با مشکلات تامین ماشین آلات و تجهیزات در حوزه شن و ماسه، گفت: بخش عمده ای ازماشین آلاتی که در حوزه شن و ماسه استفاده می شود، بیش از ۲۰ سال عمر دارند و در مواردی مثل بولدوزرها عمر این ماشین الات حتی به بیش از ۳۰ و ۴۰ سال هم می رسد که این امر هزینه استهلاک، نگهداری و تعمیرات را برای تولیدکنندگان بالا برده است ضمن اینکه این ماشین آلات به علت فرسودگی مصرف سوخت بالایی دارند .

صفری،ادامه داد: تاکنون بخش نامه های متعددی درراستای تسهیل تامین ماشین آلات و تجهیزات در حوزه صنایع و معادن کشور صادر شده اما مفاد این بخش نامه ها برای معادن بزرگ مقیاس، راهگشا بوده و اغلب تصور بر این است که معادن کوچک مقیاس مثل شن و ماسه با تجهیزات تولید داخلی می توانند امورات خود را بگذرانند در حالی که این تصور اشتباه است.

وی، با بیان اینکه تخصیص سوخت مصرفی به معادن شن و ماسه مسئله دیگری است که تاکنون حل نشده است، گفت: از آنجایی که بخش عمده ای ازسوخت مورد نیاز معادن شن و ماسه ، گازوئیل بوده  اما تامین این سوخت با کیفیت مطلوب برای معادن شن و ماسه امکان پذیر نیست به همین دلیل مجبور به تامین سوخت از بازار آزاد می شوند که این سوخت ها دارای کیفیت پایینی هستند و به ماشین الات و تجهیزات آسیب وارد می کند .

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران، با اشاره به اینکه حدود ۱۴۰ واحد تولید شن و ماسه ابرفتی در شرق و غرب استان تهران مشغول به فعالیت هستند، گفت: علاوه بر این، تعدادی کارخانه شن و ماسه کوهی دراطراف تهران و به صورت انگشت شمار، کارخانه شن و ماسه بازیافتی هم در محدوده شهر فعال هستند اما مدیریت واحدی در حوزه شن و ماسه وجود ندارد.

صفری، با تاکید بر اهمیت ظرفیت معادن شن و ماسه برای ایجاد اشتغال در صنعت ساختمان، گفت: به طور متوسط در هر معدن شن و ماسه با توجه به مقیاس معدن، ۳۰ تا ۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

 

ارسال نظر