شناسه خبر : 28664

پیشنهادات مهم  برای ورود صندوق بیمه حوادث طبیعی به عرصه ابزارهای مالی ارائه شد

پیشنهادات مهم  برای ورود صندوق بیمه حوادث طبیعی به عرصه ابزارهای مالی ارائه شد

نشست تخصصی «تأمین مالی بیمه‌نامه‌های همگانی» با هدف بررسی و طراحی ابزارهای مالی برای پوشش ریسک حوادث طبیعی در صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان برگزار شد.

به گزارش چابک آنلاین، در ابتدای این نشست،  ناصر یارمحمدیان، معاون مطالعات ساختمان و ترویج فرهنگ بیمه ، با بیان اینکه از سال 1390 لایحه تاسیس بیمه حوادث همگانی تقدیم مجلس شد و این قانون در سال 1399 به تصویب رسید، گفت:  دراین قانون 4 آیین نامه پیش بینی شده که هر 4 آیین نامه تهیه و به تصویب هیات وزیران رسیده است.

به گفته وی، سامانه پرداخت خسارت نیز آماده شده و اطلاعات مربوط به حوادث طبیعی اخیر، در استان هرمزگان، همچنین سیل سراسری و زلزله خوی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و لیست خسارت دیدگان از استانداری دریافت و کارهای مربوط به پیش از پرداخت هم انجام شده است.

در ادامه، سید محمدجواد میرطاهر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، گفت: یکی از ابزارهای تأمین مالی و انتقال ریسک در بیمه حوادث طبیعی، اوراق بیمه‌ای است که تاکنون در حوادث مختلف فاجعه‌آمیز از این اوراق استفاده شده است.

به گفته وی، استفاده از اوراق بیمه‌ای در حال حاضر در دنیا  جا افتاده و شرکت‌های بیمه اتکایی و همچنین صندوق‌های بزرگی که در حوزه حوادث طبیعی فعال هستند، به عنوان متولی  این حوزه این اوراق را منتشر می‌کنند.

وی با بیان اینکه اوراق بیمه‌ای به دلیل پایین بودن ظرفیت بیمه‌های اتکایی تشکیل شده است، تصریح کرد: با استفاده از اوراق بیمه‌ای می‌توان خارج از ترازنامه، ریسک بیمه‌گری را به بازار سرمایه منتقل کرد و وقتی این اوراق به فروش می‌رسند، پول حاصل پشتوانه‌ای برای پوشش ریسک‌های جدید خواهد شد.

میرطاهر با بیان اینکه اوراق بهادار بیمه‌ای در حوزه انتقال ریسک، اوراق قرضه حوادث فاجعه آمیز نامیده می‌شوند، تصریح کرد: اوراق تضمین خسارت صنعت نیز از دیگر ابزارهای تامین مالی هستند که  این اوراق جایی می‌تواند طراحی شود که شدت حادثه زیاد و تواتر آن پایین است در حالیکه در حوزه بیمه‌های دیگر این قضیه برعکس است.

فرزان خامسیان، مدیر گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه نیز به عنوان سخنران بعدی، گفت: آنچه که ابتدا وجود داشته اوراق بهادار با پشتوانه دارایی بوده سپس اوراق رهنی و در نهایت هم اوراق بیمه وارد کار شدند.

وی، با اشاره به اینکه اوراق بهادار بیمه‌ای قابلیت انتقال ریسک را دارند، افزود: اوراق بهادارسازی بیمه‌ای فرایند تبدیل کردن ریسک‌های بیمه‌ای یا دارایی‌های بیمه‌ای به واحدها و اوراق بهادار مالی قابل معامله در بازار مالی از طریق شرکت واسط  را دارند و  در این فرایند میزان مشخصی از ریسک و عواید آن از بازار بیمه به بازار سرمایه انتقال داده می‌شود.

وی، ضمن تشریح انواع اوراق بهادار بیمه ای براساس کارکرد و هدف انتشار اظهار کرد: این اوراق شامل دو بخش تامین مالی شرکت‌های بیمه و انتقال ریسک از صنعت بیمه به بازار سرمایه هستند.

مدیر گروه پژوهشی عمومی بیمه پژوهشکده بیمه ادامه داد: این  صندوق  چون قرار است حوادث را در طی سال های آینده پوشش دهد، همه پول هایی که قرار است تا سالهای آینده بگیرد راباید  در بازار سرمایه تنظیم کند. اگر قراردها 5 یا 10 ساله تنظیم شود قراردادها می‌توانند وارد بازار بورس و مبنایی برای اوراق اقساطی شوند.

به گفته وی، پیشنهادات بعدی مربوط به جایگزینی ذخایر و اوراق اتکایی برای صندوق است،یعنی کت باندهایی برای بورس تنظیم شود. یکی دیگر از پیشنهادات نیز برای تامین مالی اوراق تضمین است که می‌تواند مراحل بالایی خسارت یا ریسک را پوشش دهد.

خامسیان، از سازوکار سرمایه گذاری با صندوق بورسی، سازوکار محاسبه ریسک و نرخ گذاری دقیق حق بیمه، حمایت دولت برای پوشش ریسک اقشار کم درآمد، سازوکار افزایش قیمت سهام تا سررسید و سازوکار اتکایی توسط شرکتهای بیمه و استفاده از ابزارهای موجود (صندوق سرمایه گذاری مشترک به صورت ETF) را به عنوان راهکارها و ابزار تامین مالی مطرح کرد.

ارسال نظر