شناسه خبر : 27742

واردات بنزین نداریم

واردات بنزین نداریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: سرمایه گذاری جهت ساخت این ۱۰۰ شناور یک میلیارد دلار برآورد شده و اکنون حدود ۴۵ شرکت ایرانی متقاضی سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محسن خجسته‌مهر امروز در حاشیه نشست معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در پروژه‌های تأمین خدمات شناوری مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی در کشور وجود دارد که بالغ بر ۱۰۰ شناور خارجی کار خدمات، پشتیبانی و سایر امور را انجام می‌دهند که متأسفانه همه این شناورها و خدمه آنها خارجی هستند در همین راستا شرکت ملی نفت ایران در امتداد معنویات دولت سیزدهم، ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار تصمیم به ساخت ۱۰۰ شناور حوزه دریای خلیج فارس و خزر را گرفته است.

وی افزود: همچنین قرار بر آن است که مسئولیت این کار به سازندگان و سرمایه گذاران ایرانی به صورت BOO یا ساخت یا عملیات و مالکیت در اختیارشان قرار بگیرد. سرمایه گذاری جهت ساخت این ۱۰۰ شناور یک میلیارد دلار برآورد شده و اکنون حدود ۴۵ شرکت ایرانی متقاضی سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه در اولویت قرار دارند، ادامه داد: امتیازاتی را که ما به این سازندگان و سرمایه گذاران می‌دهیم اینگونه است که خرید و دریافت خدمات از آنها را در یک بازده ۱۰ ساله تضمین می‌کنیم.

خجسته مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در میدان آزادگان گفت: مهم‌ترین اقدامی که با شروع دولت سیزدهم در این حوزه انجام شد این بود که این طرح را از حالت رکود خارج کردیم و به توسعه این میدان شتاب دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: ۲۰ حلقه چاه را به تولید آوردیم و ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی به ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت سیزدهم در آن برنامه ریزی کرده بود همین مساله بود علاوه بر این به منظور توسعه یکپارچه میادین آزادگان شمالی و جنوبی نیز تکمیل فاز یک آزادگان جنوبی و اجرای فاز دو آزادگان شمالی و جنوبی، تفاهم‌نامه‌ای با شش شرکت اکتشاف و تولید به امضا رسید که براساس آن در طول هفت سال معادل هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش صورت خواهد گرفت و ظرفیت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی با بیان این‌که این نوید را به مردم می‌دهیم که در مورد ساخت و اجرای این پروژه مهم حدود ۲۳ هزار نفر شاغل خواهند شد، ادامه داد: خوشبختانه شرکت دشت آزادگان الوند نیز در منطقه آزاد الوند نیز به تأسیس و به ثبت رسید و در آینده‌ای نزدیک که بانک مرکزی مجوز سرمایه گذاری برای بانک‌ها را صادر کند وارد فاز مطالعات طرح یکپارچه آزادگان خواهیم شد.

واردات بنزین نداریم آنچه وجود دارد سوآپ است

خجسته‌مهر با بیان این‌که همکاری‌ها با کشور روسیه عمدتاً علاوه بر توسعه میادین نفت و گازی که اکنون در فرآیند انجام مطالعات مهندسی مخزن و مطالعات پایه هستیم شامل سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز شده است و ما محموله‌هایی را در حال دریافت هستیم، گفت: قراردادها با برخی شرکت‌های روسی جهت اثبات فرآورده سوآپ به صورت همنام و غیرهمنام شکل می‌گیرد و کار سوآپ را چندین محموله از مبدا ترکمنستان نیز انجام داده‌ایم که این مساله اقدام خوبی است.

وی با بیان این‌که در بحث گاز و فرآورده قائل به تجارت گاز و انواع فرآورده هستیم و این یک بازرگانی ارزشمند بوده که جمهوری اسلامی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود قادر به انجام آن است، اظهار کرد: سرمایه گذاری بزرگ و مهم علاوه بر این‌که اهمیت راهبردی دارد به دلیل سرمایه‌بر بودن نیاز به کار مطالعاتی نیز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که کنگره‌هایی را برای صادرات گاز در نظر گرفته‌ایم که در مرحله کار مطالعاتی و مذاکرات است، اظهار کرد: اخیراً با برخی از کشورهای همسایه جهت توسعه مشترک میادین وارد مذاکره شدیم که با یکی از کشورها نیز مطالعات یکی از میادین را آغاز کردیم.

خجسته مهر در خصوص واردات بنزین گفت: در خصوص فرآورده صرفاً سوآپ انجام می‌دهیم.

ارسال نظر