شناسه خبر : 27533

اختصاصی چابک آنلاین؛

اینترنتی شدن صدور جواز ساخت و ساز جلوی رانت را خواهد گرفت

اینترنتی شدن صدور جواز ساخت و ساز جلوی رانت را خواهد گرفت

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، در رابطه با اجرایی شدن برنامه صدور اینترنتی مجوز ساخت و ساز، گفت:در صورت دسترسی به اینترنت پرسرعت، اجرای این فرایند مزایای بسیاری از جمله صرفه جویی در زمان و هزینه های اداری برای مالکان و سازندگان به ارمغان خواهد آورد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، آنیتا بیات در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: از دیگر مزایای فرایند صدور پروانه ساختمانی به صورت اینترنتی ، می توان به کاهش تخلفات سازمانی اشاره کرد اما باز هم نباید انتظارکاهش صد درصدی تخلفات را در این نوع فرایند  داشت چرا که در فرایندهای سیستمی هم احتمال وقوع تخلف هایی مثل کم و یا زیاد کردن متراژها یا دیرکرد در ارائه گزارش ها وجود دارد.

درحال حاضر در ۵ استان اصفهان، قزوین، البرز، زنجان و کردستان به طور کامل این سامانه به طور کامل پیاده‌سازی شده و مردم این استان‌ها به‌راحتی می‌توانند هرگونه مجوزهای مربوط به زمین و مسکن را به شکل آنلاین و هوشمند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق این سامانه دریافت نمایند.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سامانه در ۷ استان‌ یزد، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، کرمانشاه، مرکزی و مازندران نیز به شکل پایلوت فعال شده و به‌زودی این خدمت در این استان‌ها هم برای مردم در دسترس خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود تا آخر سالجاری، کل کشور در معرض پوشش این سامانه قرار بگیرند و از سال آینده هم مردم نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت جواز ساخت‌وساز نداشته باشند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، ادامه داد:درهرصورت اظهار نظر درخصوص موفق یا عدم موفقیت اجرای فرایند صدور پروانه مثل دیگر فرایندهای سیستمی نیازمند گذر زمان بوده تا براساس مشاهده نتایج،خلا های این فرایند را شناسایی کرده تا به این طریق از مشکلاتی که امکان تخلف را فراهم می کند، پیشگیری کنیم.

وی، با اشاره به کاهش تخلفات درفرایند انتخاب مهندس ناظر به دنبال اینترنتی شدن این فرایند،گفت: در فرایند ارجاع نظارت به صورت سیستمی که استان قزوین هم جزو معدود استان هایی است که این خدمات را به صورت اینترنتی ارائه می دهد ، هر مهندس ناظر براساس پایه اشتغالی که دارد می تواند پروژه ها را انتخاب کند و این امر جلوی رانت هایی که ایجاد می شد را  گرفت اما در همین سیستم اینترنتی هم باز امکان تخلف وجود دارد.

به گفته بیات، زمان اجرایی شدن صدور اینترنتی مجوز ساخت در استان هنوز مشخص نشده  و طی روزهای آتی پس از بررسی جنبه های مختلف این امر در جلسات مقرر سازمان نظام مهندسی استان قزوین ، زمان دقیق اجرای آن اعلام خواهد شد.

 

ارسال نظر