شناسه خبر : 27479

اخذ شناسه کیو.آر برای عرضه هشت محصول کشاورزی الزامی است

اخذ شناسه کیو.آر برای عرضه هشت محصول کشاورزی الزامی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اخذ شناسه کیو.آر برای عرضه داخلی و خارجی هشت محصول کشاورزی را الزامی قانونی اعلام کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، نادر تقی زاده، گفت: اخذ این شناسه برای چهار نوع محصول گلخانه‌ای و مزرعه‌ای و چهار محصول باغی برابر ابلاغیه اوایل امسال وزارت جهاد کشاورزی الزامی است.

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی در خصوص نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور برنامه جدی دارد و در این زمینه ضروری است که کیفیت محصولات کشاورزی ارتقا یافته و بر کیفیت این محصولات از مبدا تولید تا عرضه به بازارهای داخلی و خارج از کشور سیاست کنترلی و نظارتی اعمال شود.

او بهره‌مندی از دانش و تجربیات علمی جهانی در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استانداردهای جهانی را از الزامات تولید در عرصه کشاورزی عنوان و بیان کرد: فرایند تولید تا مصرف از مزرعه، باغ و گلخانه تا بازار مصرف باید به صورت یکپارچه مدیریت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اخذ شناسه کیو.آر را با هدف ارتقای کیفیت محصول نهایی و عمل به تکالیف قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی آحاد جامعه و تامین اطمینان خاطر مصرف کنندگان در تغذیه سالم محصولات کشاورزی لازم و ضروری خواند.

وی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، از اول ماه آبان، عرضه محصولات گلخانه‌ای و زراعی شامل فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی به بازارهای داخلی و خارجی تنها با داشتن شناسه کیو.آر ثبت شده در سامانه سماک به نشانی www.semak.maj.ir امکانپذیر خواهد بود.

تقی زاده همچنین محصولات باغی سیب درختی، انگور، نخلیات و کیوی و سایر محصولات را نیز از جمله محصولات مشمول شناسه کی.آر اعلام کرد و گفت: عرضه این محصولات نیز تا پایان سال زراعی جاری تنها با شناسه کیو.آر ثبت شده در سامانه سماک مقدور خواهد بود.

وی اضافه کرد: بعد از تاریخ‌های ذکر شده، صادرات این محصولات تنها با داشتن شناسه کیو.آر امکانپذیر خواهد بود و به همین علت ضروری است که کلیه گلخانه‌‎داران، زارعان و باغداران نسبت به دریافت این کد از طریق سامانه سماک و سانکا اقدام کنند تا در زمان برداشت و عرضه محصول، با مشکل رو به رو نشده و به سهولت کد دریافتی را روی محصول تولیدی خود الصاق کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت غذائی در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در تداوم آن ارتقای شاخص‌های سلامت عمومی از طریق شناسه‌دار کردن این محصولات محقق می شود.

وی افزود: در این فرآیند مطابق شیوه نامه پایش و ردیابی عوامل خسارت‌زای گیاهی، محصولات مزارع و باغ‌ها از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت‌های فنی گیاه‌پزشکی قرار می گیرد.

تقی زاده همچنین بیان کرد: تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی اعم از آفات و امراض در مراکز تولید مطابق دستورالعمل‌های فنی با نظارت کارشناسان مربوطه انجام شده و در پایان منجر به دریافت شناسه کیو.آر می شود که با این شناسه، شاخص‌های استاندارد محصولات تولیدی مورد رصد، پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: متولیان ذیربط به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و پیشگیری از ایجاد وقفه در عرضه محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و صادرات، باید از هم‌اکنون و با شروع سال زراعی جدید در سامانه سماک ثبت نام کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر در مرکز استان به مدیریت حفظ نبات سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستان‌ها به مدیریت جهاد کشاورزی محل مراجعه کنند.

ارسال نظر