شناسه خبر : 27330

اختصاصی چابک آنلاین؛

هزینه سند قطعی دفاتر اسناد رسمی چند دهم مبالغ دریافتی مشاورین املاک است

مشاورین املاک مسئولیتی در تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان ندارند

هزینه سند قطعی دفاتر اسناد رسمی چند دهم مبالغ دریافتی مشاورین املاک است

رییس کانون سردفتران و دفتریاران تهران، با بیان اینکه پرونده های زیادی در رابطه با پیش فروش ساختمان در مراجع قضایی وجود دارد، گفت: قانون گذار با توجه به مشکلات و پرونده های زیادی که درخصوص پیش فروش یک آپارتمان به افراد متعددی تشکیل شده ، قانونی تحت عنوان قانون پیش فروش ساختمان تصویب کرده است .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، علی خندانی، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: علاوه بر اینکه در قانون، تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان به دفاتر اسناد رسمی ارجاع داده شده، الزاماتی درقانون برای تنظیم این سند نیز در نظرگرفته شده است که استعلام گیری قبل از تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان جزو این الزامات است.

وی، خاطر نشان کرد: استعلام گیری قبل از تنظیم سند پیش فروش فقط ازطریق دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد و واحدهای مشاور املاک چنین اختیاراتی ندارند.

به گفته خندانی،استعلام گیری به خودی خود می تواند از بسیاری مشکلات و اختلافات احتمالی که امکان محقق شدن آن در آینده وجود دارد، جلوگیری کند .

رییس کانون سردفتران و دفتریاران تهران، با تاکید بر اینکه تنظیم قرارداد های پیش فروش ساختمان باید در دفاتراسناد رسمی صورت گیرد، گفت: زمانی که سند پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی ثبت می شود،  استعلاماتی که در این خصوص از اداره ثبت مربوطه گرفته می شود  که خلاصه ای از نمونه تنظیم این سند است که در سوابق سند ملک درج شده و  از چندبار فروشی یک ملک به افراد متعدد خودداری می کند .

به گفته خندانی، مشاورین املاک هیچ مسئولیتی نسبت به تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان ندارند و حتی در قانون نیز این اقدام مشاورین املاک جرم  انگاشت شده در حالیکه دفاتر اسناد رسمی برای این موضوع ضمانت اجرایی دارند.

وی، با بیان اینکه هزینه ترهین اسناد پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی معقول است،افزود: هزینه ای که در دفاتر اسناد رسمی بابت تنظیم سندهای قطعی و قانونی وصول می شود با هزینه ای که مشاورین املاک بابت تنظیم این قراردادها به صورت غیر رسمی وصول می کنند قابل مقایسه نیست و گاها چنددهم مبالغ دریافتی از سوی مشاورین املاک است .

رییس کانون سردفتران و دفتریاران تهران، تاکید کرد:هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت تنظیم سند پیش فروش ملک ناچیز است و به هیچ وجه مانعی برای مراجعه افراد به این دفاتر ایجاد نمی کند ، بنابراین توصیه می شود که حتما طرفین معامله ازطریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند تا در آینده به مشکلات جدی  دچار نشوند.

 

ارسال نظر