شناسه خبر : 23655

سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن کیسه پلاستیک مصرف می‌شود

سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن کیسه پلاستیک مصرف  می‌شود

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست : طبق آمار غیررسمی، میزان تولید کیسه‌های پلاستیکی در کشور بیش از ۱۷۷ هزار تن در سال تخمین زده می‌شود که این رقم معادل ۴۹۰ تن در روز است .

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، حسن پسندیده گفت: طبق یک کار پژوهشی در میدان‌های میوه و تره‌بار تهران روزانه حدود ۲۱ تن و سالیانه حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن کیسه پلاستیک مصرف و فقط چهار درصد آن فشرده‌سازی و دفن و مابقی در محیط رها می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی خبر داد و گفت: در این آئین‌نامه به جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی مخرب محیط‌زیست با کیسه‌های تخریب‌پذیر و سازگار با محیط‌زیست و ممنوعیت و محدودیت تولید، توزیع و مصرف کیسه‌های با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون در بازه زمانی برنامه پنج ساله تأکید شده است.  

پسندیده افزود:  اغلب کشور‌ها به جنبش جهانی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی پیوسته‌اند و دارای برنامه‌های ملی و یا منطقه‌ای هستند. بر اساس گزارش برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) ۱۲۷ کشور قوانین و مقرراتی را برای منع و یا کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصویب کرده‌اند.  

بر‌ای نمونه چین از سال ۲۰۰۸ توزیع کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون را در فروشگاه‌ها ممنوع و جریمه متخلفان را ۱۰ هزار یوان تعیین کرده است.   

ارسال نظر