شناسه خبر : 23356

اختصاصی چابک آنلاین؛

هزینه ساخت و ساز به دلیل لوکس سازی در ایران بیشتر از سایر کشور ها است

هزینه ساخت و ساز به دلیل لوکس سازی در ایران بیشتر از سایر کشور ها است

یک عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی علم وصنعت، گفت: ساختمان ها در ایران به شدت به سمت لوکس سازی رفته و مصالحی که در نماسازی و فضاهای داخلی ساختمان برای زیباسازی مورد استفاده قرار می گیرد، موجب شده ساخت و ساز در ایران نسبت به کشورهای دیگر پرهزینه ترتمام شود.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، دکتررضا خیرالدین، درگفت و گو با چابک آنلاین، افزود: این شکل ساخت و ساز لزوما به یک منظر  و نمای شهری جذاب و باهویت منجر نمی شود و علی رغم ساخت وساز لوکس و پر هزینه، هیچ تناسبی بین ساختمان های منطقه های مختلف  وجود ندارد .

وی، پایین بودن کیفیت ساخت و ساز علی رغم بالا بودن هزینه ساخت را از دیگر مشکلات صنعت ساختمان برشمرد و اظهارکرد: در نماسازی بیرونی و داخلی ساختمان از مصالح گران قیمت و برای ساخت بدنه ساختمان که مهم واساسی بوده ، از مصالح ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده می شود. 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی علم وصنعت، خاطر نشان کرد که ضوابط طرح های تفصیلی شهری درخصوص نماها یا طراحی ویژه هرساختمان وجود دارد اما ضوابطی که تعیین کند که ساختمان ها در مقیاس شهر و نسبت به هم چه شرایطی داشته باشند، تدوین نشده در حالی که این ضوابط اعم از طول و عرض پنجره، هم جواری ساختمان و کیفیت ساخت و ساز، همه در چهارچوب طرح کلی ساخت و ساز کشورهای خارجی وجود دارد. 

خیرالدین، با بیان اینکه مهندسان ناظر به صورت نظارت اجمالی در ساخت و ساز فعالیت می کنند، گفت: حوزه مداخله مهندسان در بخش های مختلف ساخت و ساز تعریف نشده تا بر اساس وظایف روشنی که برای انواع مهندسین معماری، عمران و شهرسازی تعریف شده عمل کنند و بخش متولی ضوابطی را در این خصوص مشخص نکرده است.

 

ارسال نظر