شناسه خبر : 22862

اختصاصی چابک آنلاین؛

جریمه نقدی سیاست موفقی برای جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز نیست

جریمه نقدی سیاست موفقی برای جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز نیست

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، درخصوص بیش ترین تخلفات گزارش شده درساخت وساز، اظهار کرد: دو‌مورد از بیش ترین تخلفاتی که گزارش شده مربوط به اضافه بنا در کلان شهرها و عدم تطابق اجرا و طرح های جواز دار، در دیگر مناطق است اما طبق ماده ۱۰۰ قوانین شهرداری، تخلفات منجر به جریمه نقدی میشود، باز هم برای مالک صرفه اقتصادی وجود دارد که تخلف را انجام دهد و اضافه بنا را داشته باشد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، بهمن مومنی مقدم، در گفت و گو با چابک آنلاین، ادامه داد: باتوجه به اینکه قیمت زمین در کلان شهرها بسیار بالا است، میل به تخلف توسط برخی  مالکان و کارفرمایان وجود دارد و درصدد بهره برداری بیشتر از زمین هستند تا سود بیش تری کسب کنند.

وی، معتقد است جریمه نقدی برای جلوگیری از بروز این اشتباهات و تخلفات در ساخت و ساز، سیاست مناسبی نیست و متخلفان با وجود  پرداخت جریمه به صورت نقدی، بازهم به تخلفات خود ادامه می دهند.

عضو هیات مدیره مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، افزود : بخشی از درامد شهرداری وابسته به این جریمه هاست که باید قطع شود و منابع درامدی بودجه شهرداری مستقل از این جریمه ها و تخلفات باشد به این خاطر که این مشکل باید به عنوان دغدغه جامعه تلقی شود و جریمه نقدی قانون موثری برای کاهش تخلفات نیست و باید اصلاح شود .

مومنی مقدم، با بیان این که از بین متولیان ساختمان بیش ترین همکاری سازمان با شهرداری و وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد، گفت: درحال حاضر ۱۲۰ هزار عضودرسازمان نظام مهندسی تهران مشغول به کار هستند و ۶۰ هزار نفر دارای پروانه حرفه ای اشتغال به کار مهندسی هستند که از این تعداد ۵۰ هزار نفر فعال هستند.

وی، خاطرنشان کرد که خدمات و فعالیت های مهندسی تحت الشعاع روابط و مشکلات اقتصادی قرار گرفته اما از آنجایی که در بزنگاه اصلاح قانون و مسیر کنترل ساختمان در صحن مجلس هستیم، بهتر است از این فرصت استفاده کرده و قوانین را به بهترین شکل اصلاح کنیم .

 

ارسال نظر