شناسه خبر : 22567

مصرف بیش از ۵ هزار مگاواتی مصرف برق در بخش صنایع

مصرف بیش از ۵ هزار مگاواتی مصرف برق در بخش صنایع

آمار تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که با گذشت ۲۹ روز از سال ۱۴۰۱، بخش صنعت شب گذشته و در ساعت ۲۱ و چهار دقیقه به مصرف برق پنج‌هزار و ۶۹۲ مگاواتی رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده است.

نگاهی به آمار مصرف برق بخش صنعت از ابتدای امسال و با وجود تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد که این بخش از همان روزها روند رو به رشد خود را آغاز کرده و مصرف برقی بین پنج تا ۶ هزار مگاوات را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

در همین زمینه، پیشتر «مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفته بود: در کشور با رشد مصرف ۵.۵ درصدی مواجه هستیم که عدد بزرگی است، در حالی که متوسط ۱۰ ساله رشد مصرف پنج درصد بوده و در بخش صنعت این عدد حدود ۱۱.۵ درصد است؛ یعنی از ابتدای سال جاری در صنایع بزرگ مانند فولاد، آلومینیوم و غیره بیش از ۲ برابر رشد متوسط برق داشته‌ایم و بیانگر اختصاص سهم بیشتری از برق به بخش تولید است که امیدواریم این رقم تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.

اکنون و با گذشت ۲۹ روز از سال ۱۴۰۱، آمار تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که بخش صنعت شب گذشته و در ساعت ۲۱ و چهار دقیقه مصرف برق خود را به عدد پنج‌هزار و ۶۹۲ مگاوات رسانده است.

این در حالی است که در همین ساعت میزان مصرف کل کشور نیز به عدد ۴۳ هزار و ۹۱۳ مگاوات رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال که ۴۲ هزار و ۳۵۰ مگاوات برق مصرف شده بود رشد بیش از یک‌هزار مگاوات را نشان می‌دهد.

روز گذشته در ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه نیز بخش صنعت پنج‌هزار و ۶۵۱ مگاوات برق مصرف کرده که در ساعات عصرگاهی با رشد همراه شده است.

مصرف برق کل کشور هم در ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه به رقم ۴۳ هزار و ۱۱۲ مگاوات رسید، این در حالی است که هنوز هوا از شدت گرمای زیاد برخودار نشده و شاهد هوای به نسبت مطلوبی هستیم.

مصرف برق روز گذشته کل کشور در مقایسه با روز مشابه پارسال که ۴۰ هزار و ۵۹۰ مگاوات بود از رشد بیش از ۲ هزار مگاوات برخوردار شده، این درحالی است که ذخیره نیروگاه‌ها شب گذشته یک‌هزار و ۸۱۲ مگاوات بوده است.

همچنین نیروگاه‌های تجدیدپذیر پنج‌هزار و ۸۹۶ مگاوات از نیاز برق کشور را تامین کرده اند.

نکته مهم دیگر آنکه پیک شبانه و روزانه مصرف برق با یکدیگر به برابری رسیده است که نشان از همزمانی مصرف بی رویه در اوج روز و شب دارد.

پیشتر سخنگوی صنعت برق درباره امکان استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای اصلاح مصرف برق گفته بود: موضوعی که امسال به طور خاص و گسترده وزارت نیرو روی آن متمرکز شده، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش مصرف و تقاضاست. امکان استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در توسعه نیروگاه‌های داخلی و شبکه‌های انتقال پتانسیل بسیار مناسبی است.

وی بیان‌داشت: در بودجه امسال در مقایسه با سال گذشته تسهیلات ۲ برابری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده تا بتوانند در زمینه‌های مختلف صنعت برق کمک کنند و برنامه‌ریزی شده تا در سمت مصرف کننده و تقاضا در راستای بهبود بازدهی تجهیزات اقدامات مناسبی انجام شود.

رجبی مشهدی ادامه‌داد: در تابستان سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف یا کسری برق داشتیم که با برنامه‌ریزی‌های جدی در زمینه افزایش تولید از نیروگاه‌های موجود و همچنین ساخت نیروگاه‌های جدید اقدام شده است.

وی گفت: حدود ۶ هزار مگاوات مجموع نیروگاه‌های جدید یا ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‌های قدیمی است که می‌توانند با به‌روز شدن و نصب تجهیزات، تولید بیشتری داشته باشند؛ اما همچنان ناترازی برق وجود دارد.

ارسال نظر