شناسه خبر : 21803

سوء تغذیه بیش از ۱۳ هزار نوزاد افغان را به کام مرگ کشاند

سوء تغذیه بیش از ۱۳ هزار نوزاد افغان را به کام مرگ کشاند

وزارت بهداشت افغانستان در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، از آغاز سال۲۰۲۲ تاکنون ۱۳ هزار و ۷۰۰ نوزاد در این کشور بر اثر سوء تغذیه و بیماری‌های ناشی از گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا بر اساس گزارش "اسپوتنیک"، جاوید هژیر، سخنگوی این وزارتخانه گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ مورد زایمان زودرس صورت گرفته که به طور معمول ۱۰ درصد از این کودکان جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین برآورد می‌شود که ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر از این کودکان جان باخته‌اند. 

ملالی رحیمی رئیس زایشگاه ملالی در کابل نیز اظهار داشت، فقر و نبود مراقبت‌های پزشکی از جمله عوامل افزایش مرگ و میر نوزادان در افغانستان است. 

هفته گذشته یک پزشک در شهر غربی هرات اعلام کرده بود که نیمی از افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه از سوءتغذیه رنج می‌برند و ۶۰ درصد موارد به شکل بحرانی دچار بیماری سرخک هستند. 

پس از دوران جنگ در افغانستان، مساله سوءتغذیه تقریباً در تمام این کشور گسترده شده است. 

رامیز آلاک باروف هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد که در افغانستان حضور دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۹۵ درصد از جمعیت افغانستان به‌اندازه کافی غذا نمی‌خورند و این درصد برای زنان سرپرست خانوار به تقریباً ۱۰۰ درصد رسیده است. 

افغانستان جمعیتی معادل ۳۹ میلیون نفر دارد. ۲.۶ میلیون نفر از افغان‌ها از این کشور فرار کرده و در کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. 

 ماه گذشته، هماهنگ کننده محلی امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان هشدار داد که مردم در افغانستان امروز با بحران سوتغذیه و ناامنی غذایی در ابعادی بی‌نظیر روبه رو هستند. 

رامیز آلاک باروف گفت: گرسنگی حاد در افغانستان از رقم ۱۴ میلیونی در ماه ژوئیه (تیر) ، به ۲۳ میلیون نفر در ماه مارس (اسفند) افزایش یافته و خانواده‌ها را مجبور کرده است به اقدامات ناامیدکننده روی آورند. 

سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادرسان تاکید دارند تحریم‌های دولت آمریکا در کنار مسدودشدن پول افغانستان شرایط سختی را برای مردم این کشور رقم زده‌است و درصورت رفع نشدن موانع، بیش از یک میلیون کودک از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.  

افغانستان و مردم آن برای چند دهه است که از شرایط کشورشان رنج می‌برند و اکنون هفت ماه پس از سلطه طالبان یک قحطی گسترده‌تر از هر زمان دیگر آن‌ها را تهدید می‌کند به گونه‌ای که بیم آن می‌رود یک میلیون کودک افغان یعنی تعدادی برابر با تلفات مستقیم جنگ ۲۰ ساله این کشور جان خود را از دست بدهند. 

ارسال نظر