شناسه خبر : 32211

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

رشد ۶۰ درصدی ارزش فروش سیمانی ها

آیا سیمانی های بورسی سود سازی خود را افزایش می دهند؟

رشد 60 درصدی ارزش فروش سیمانی ها

بررسی گزارش تولید و فروش ۳۳ شرکت تولید کننده سیمان فعال بازار سرمایه نشان داد،این شرکت ها در مجموع توانسته اند تا پایان بهمن ماه سالجاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ازمحصولات خود را به فروش برسانند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی حدود 60 درصدی را نشان می دهد.

ازآنجایی که تمامی شرکت های سیمانی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند، با نگاهی به آمار منتشر شده در بورس کالا مشخص می شود، در11 ماه گذشته بیش از 50 میلیون و 330 هزارتن انواع سیمان به فروش رسیده که رشد 63 درصدی درحجم سیمان فروش رفته را نشان می دهد.

رشد ارزش فروش سیمانی ها درحالی اتفاق افتاده که در ماههای ابتدایی فصل زمستان وشروع موج سرما در کشور، این شرکت ها تا حدوددی با مشکل تامین انرژی و سوخت رو به رو شدند.

هرچند که  با برنامه ریزی های صورت گرفته و تولید و انبار بیشتر کارخانه ها در زمان هایی که فشاری بر سیستم تامین انرژی وجود نداشت، شرکت های سیمانی توانستند عرضه محصولات خود در بورس کالا را به طور منظم ادامه دهند.

با این حال در مقاطعی نیز شرکت های سیمانی برای ادامه تولید خود از سوخت های جایگزین استفاده کردند.

ناگفته نماندکه درشرکت هایی مانند سیمان تهران و سیمان ساوه، استفاده از سوخت جایگزین برای جلوگیری از آلودگی هوا ممنوع اعلام شد.

براساس آخرین صورت های مالی منتشر شده، شرکت های سیمانی در سال 1401 علی رغم افزایش نرخ هزینه سربار در فعالیت های عملیاتی، توانسته اند روند رو به رشد سود سازی خود را حفظ کنند.

موضوعی که با توجه به رشد درآمدها تا پایان بهمن ماه ادامه دار خواهد بود.

این شرکت ها در مجموع می توانند بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورند.

در جدول زیر عملکرد فروش شرکت های سیمانی با یکدیگر مقایسه شده است.

11

براساس ارقام جدول ، بیشترین نرخ رشد ارزش فروش در نمادهای «سهگمت» ، «سفانو» و «اردستان» اتفاق افتاده  و نمادهای «سپاها» و «سکرد» تنها نمادهایی بوده اند که ارزش فروش آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

 

سهام سیمانی تا چه میزان ارزنده است؟

 

برای سرمایه گذاری در بازار سهام، افراد از شاخص ها و عناوین بسیار زیادی استفاده می کنند که بررسی نسبت قیمت به درآمد (p/e) نیز یکی از این شاخص ها به شمار می رود.

همانطور که در ستون آخر جدول بالا مشاهده می شود، نسبت قیمت به درآمد گروه سیمان دربازار سهام در محدوده عدد 9 قرار گرفته که در مقایسه با گروه های بزرگی چون فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، پتروشیمی ها و محصولات غذایی عدد بالاتری را نشان می دهد.

بالابودن عدد p/e یک گروه نسبت به سایر گروه ها می تواند نشان دهد که سود انتظاری سهام آنها در مقایسه با قیمت فعلی سهام در بازار، جذابیت کمتری دارد.

 از این رو می توان گفت گروه سیمان در مقایسه با سایر گروه ها جذاب نیست.

با این حال هستند شرکت هایی که از نظر نسبت قیمت به درآمد ، در محدوده بسیار خوبی قرار گرفته اند.

براین اساس نمادهای «ساربیل» ، «سهگمت» و «سآبیک» بهترین شرایط را از نظر شاخص p/e به خود اختصاص می دهند.

افرادی که براساس شاخص قیمت به درآمد اقدام به دسته بندی شرکت ها می کنند برای تصمیم گیری خود نسبت پرداخت سود شرکت ها را نیز مورد نظر قرار می دهند.

به عنوان مثال اگر نسبت قیمت به درآمد در دو شرکت به ترتیب 6 و 7 باشد و نسبت پرداخت سود این دو شرکت در پایان سال 0.6 و 0.9  باشد، شرکت با نسبت قیمت به درآمد 7 و نسبت پرداخت سود 0.9 از شرکت با نسبت قیمت به درآمد 6 و نسبت پرداخت سود 0.6، جذاب تر خواهد بود.

درحال حاضر میانگین نسبت پرداخت سود شرکت های سیمانی در محدوده 0.9 قرار دارد.

ارسال نظر