شناسه خبر : 29535

اختصاصی چابک آنلاین؛

تولید کننده ۸۵ درصد استایرن مونومر کشور شفاف سازی کرد

تولید کننده 85 درصد استایرن مونومر کشور شفاف سازی کرد

شرکت پتروشیمی پارس طی اطلاعیه ای از واردات ۱۲ هزارتن استایرن مونومر و توزیع آن از اوایل دی ماه خبر داد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براساس اطلاعیه  شرکت پتروشیمی پارس، این شرکت با توجه به تعمیرات اساسی واحدهای اتیل بنزن و استایرن مونومر و حسب تقاضای داخلی برای استایرن مونومر ، با همانگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدام به واردات 12 هزارتن استایرن مونومر کرده که از اوایل دی ماه سال جاری به متقاضیان با قیمت تلفیقی اعلام شده از طرف دفتر توسعه صنایع پایین دستی و مطابق مقررات، تحویل خواهد داد.

درحال حاضر ظرفیت اسمی تولید استایرن مونومر در کشور حدود 700 هزار تن است که 600 هزارتن (حدود 85 درصد) به پتروشیمی پارس و 100 هزارتن به پتروشیمی تبریز تعلق دارد.

این ماده شیمیایی یکی از مواد مورد نیاز برای تولید مواد اولیه انواع پلاستیک ، لاستیک ، پشم شیشه ، لوله ، قطعات خودرو و غیره استفاده می شود و به علت تقاضای بالای آن در ایران ، صادرات این ماده ممنوع است.

پتروشیمی پارس محصولات خود را از طریق بورس کالا و خارج از بورس(انعقاد قراردادهای بلند مدت) به فروش می رساند.

قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالانیز با توجه به میانگین نرخ ارز نیمایی و نرخ جهانی کالا تعیین می شود  که براساس آخرین اطلاعیه دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی استایرن مونومر پتروشیمی پارس با نرخ ارز حدود 27 هزار تومان ، حدود 25 هزار و 616 تومان به ازای هر کیلوگرم ، قیمت گذاری شده است.

براساس صورت های مالی پتروشیمی پارس ، این شرکت باید تا پایان شهریورماه سال جاری حدود 305 هزارتن از این محصول را تولید می کرده که تنها موفق به تولید 254 هزارتن شده است.

پیش بینی می شود پتروشیمی پارس تا پایان سال 1401، 395 هزار تن از این ماده را تولید کند.

صورت های مالی شرکت نشان می دهد ، با وجود این که مقدار فروش استایرن مونومر در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با 6 درصد کاهش رو به رو شده ، این شرکت بیش از 17 درصد بیشتر از نیمه نخست سال 1400، از محل فروش این محصول درامد کسب کرده است.

پیش تر ، این شرکت اعلام کرده که با توجه به مشکلات عملیاتی پیش آمده در پیش راه اندازی واحد اتیل بنزن، پیش بینی می شود که واحد اتیلن بنزن شرکت در هفته اول دی ماه در مدارتولید قرارگیرد.

براین اساس، واحد استایرن مونومر نیز پس از راه اندازی واحد اتیل بنزن و با تامین خوراک در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر