شناسه خبر : 30731

اختصاصی چابک آنلاین؛

میزان فروش سه خودروساز کشور به ۱۵۱ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان رسید

تولید بیش از ۷۷۷ هزار خودروی سواری در ۹ ماهه ۱۴۰۱

میزان فروش سه  خودروساز کشور به  151 هزار و300 میلیارد تومان رسید

تحولات صورت گرفته در صنعت خودرو باعث شد تا بار دیگر شاهد افزایش تولید در این صنعت باشیم ، بطوری که آخرین آمار منتشر شده از طرف سه تولید کننده خودرو سواری بزرگ کشور نشان می دهد، رشد تولید و فروش خودرو سازان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۶.۴ و ۳۳.۳ درصد افزایش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، رشدتولید در خودرو سازان جاده مخصوص ، در کنار شروع عرضه بخش قابل توجهی از خودرو های تولیدی در بورس کالا باعث شد تا درآمدهای این شرکت ها نیز در مدت مذکور بارشد 110 درصدی مواجه شود و

 شاهد آن باشیم که این صنعت برای اولین بار در5 سال گذشته از زیان خارج شده است.

براساس آخرین گزارش های منتشر شده از طرف شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو،  این سه شرکت در 9 ماهه 1401 حدود 777 هزار و 701 خودروی سواری تولید کرده اند که در مقایسه با 667 هزار و 710 خودروی تولید شده در 9 ماهه 1400، حدود 110 هزار خودرو بیشتر است.

همچنین با توجه به سیاست های اتخاذ شده مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص در پارکینگ های خودروسازان، بیش از 836 هزار و 533 خودرو تاپایان آذرماه به فروش رسیده  که در مقایسه با آمارفروش سال گذشته، افزایش 209 هزار و 402 واحدی را نشان می دهد.

ازطرفی، آمار مربوط به فروش قطعات و ارائه برخی خدمات خودروسازان نیز از افزایش 24 هزار درصدی درآمدها ازاین محل حکایت داردکه عملکرد خیره کننده ای را برای سال 1401، به ثبت می رساند.

با احتساب ارقام بالا، درآمدهای شناسایی شده خودروسازان در 9 ماهه 1401 از 151 هزار و 300 میلیارد تومان بالاتر می رود.

این رقم رشد بیش از 110 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به نمایش گذارده است.

درجداول زیر آمار مربوط به تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور بایکدیگر مقایسه شده است.

برای مشاهده جدول در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید

3

 

برای مشاهده جدول در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید2

برای مشاهده جدول در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید

1

 

براساس ارقام مندرج در جداول، بیشترین درصد تغییر درآمدی در شرکت پارس خودرو اتفاق افتاده و شرکت ایران خودرو نیز بیشترین درصد تغییر در تولید و فروش را به ثبت رسانده است.

ازنظر کارشناسان، با توجه به افزایش عرضه خودرو در بورس کالا که منجر به رشد قابل توجه درآمدهای خودروسازان در آذر ماه شده، می توان پیش بینی کرد، تا پایان سال درآمد و سودسازی خودروسازان به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

با این حال ، از نظر کارشناسان امر، ورود خودروهای خارجی در کنار افزایش نسبی قیمت نهاده های تولید، می تواند به عنوان یک  ریسک های بر سر راه خودروسازان ایرانی شناخته شود

 

ارسال نظر