شناسه خبر : 31351

کاهش ۳۰ درصدی هزینه ساخت در مسکن یک طبقه

کاهش ۳۰ درصدی هزینه ساخت در مسکن یک طبقه

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یک ابرپروژه به همت دولت سیزدهم امروز در حالی به سرعت به سمت اجرایی شدن حرکت می کند که اولویت نخست دولت برای محقق کردن آن با هدف کاهش هزینه تمام شده خانوارها،توسعه افقی یا به عبارت بهتر ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، دولت ساخت خانه‌های یک طبقه را در حالی در اولویت اجرایی‌کردن نهضت ملی مسکن در برنامه‌های خود قرارداد که در روزهای اخیرشاهد بهره برداری از بخش زیادی ازاین واحدها بوده وهستیم،این درحالی است که درهمان روزهای ابتدایی منتقدان به اجرای آن با نگرشی منفی گرایانه عدم اجرایی کردن آن را فریاد زده و عنوان می کردند که به سرانجام رساندن این طرح به خصوص در ارتباط با خانه های ویلایی غیرقابل امکان است.

اما با عزم راسخ دولت سیزدهم که تامین مسکن به عنوان یکی ازمهم‌ترین دغدغه‌ها را دربرنامه‌های اصلی خود قرار داده،بخشی ازاین واحدها درمدت زمانی یک ساله درکشور به بهره برداری رسید و رویای داشتن خانه آن هم به صورت یک طبقه حیاط دار برای مردم محقق شده است.

توسعه مسکن به صورت افقی امروز در حالی به سرعت در کشور روند رو به جلویی به خود گرفته است که کارشناسان معتقدند که تاکنون تنها از یک درصد ازپهنه سرزمینی کشور برای سکونت استفاده کردیم ودرشهرهای شرقی، مرکزی وجنوبی هنوز زمین های بسیاری برای ساخت مسکن وجود دارد.

این سخن درحالی مطرح می شود که منتقدان توسعه مسکن افقی پیش ازاین بارها و بارها بیان کرده بودند که زمینی برای ساخت مسکن به خصوص به صورت ویلایی و یک طبقه در کشور وجود ندارد.از سوی دیگر همین منتقدان عنوان کردند که هزینه ساخت مسکن به صورت یک طبقه بالاتر خواهد رفت،این در حالی است که با یک حساب سرانگشتی و طرحی کارشناسانه می توان به این باور رسید که هزینه های ساخت مستقیم و پنهان خانه های یک طبقه حداقل بیش از ۳۰ درصد نسبت به بلندمرتبه سازی کاهش خواهد داشت.

ساخت خانه‌های ویلایی موجب کاهش هزینه‌های دولت می شود

کارشناس حوزه مسکن درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگاراقتصادی ایرنا عنوان کرد:امروز یکی از مشکلاتی که با رفاه مردم تناقض دارد نداشتن توانایی برای تامین مسکن می‌باشد،از سوی دیگراگر دولت بخواهد این مسکن را تامین کند نیاز به بودجه زیادی دارد،برهمین اساس اگر به دنبال این باشیم که در کنار فراهم کردن نیاز مردم شاهد کم‌کردن هزینه‌های دولت نیز باشیم باید به سمت ساخت مسکن‌های یک طبقه برویم.

«علی نادری شاهی» افزود:یکی ازدلایل کاهش هزینه‌ها درمسکن ویلایی نسبت به بلندمرتبه‌سازی این است که درساختمان‌های چند طبقه به صورت طبیعی نیازبه استفاده ازمصالح ساختمانی بیشتری می باشد،در حالی که این هزینه ها در مسکن یک طبقه کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد:همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد از بنایی که درآپارتمان‌ها ساخته می شود ازراه پله گرفته تا پارکینگ مسقف مربوط به مشاعات است،از سوی دیگر راه اندازی آسانسور به طور متوسط برای هر واحد حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه تمام شده اضافه تری را تحمیل می کند که در مجموع این هزینه ها سبب می شود تا هزینه ساخت تمام شده مسکن یک طبقه حداقل ۳۰ درصد کاهش نسبت به آپارتمان کاهش یابد.

نادری شاهی کاهش مدت زمان ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار را ازدیگر مزایای آن نسبت به بلندمرتبه‌سازی عنوان کرد و گفت:تجربه ساخت این خانه‌ها به خصوص درنهضت ملی مسکن نشان داد که درمدت زمانی یک ساله می توان آنها را به سرانجام رساند اما واحدهای آپارتمانی به خصوص درطرح‌های بزرگ،حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارند که با توجه به تورم،هر چقدر مدت زمان ساخت بیشتر شود به طورطبیعی،قیمت تمام شده مسکن نیز برای متقاضیان اضافه تر می‌شود.

کارشناس حوزه مسکن ادامه داد:بر همین اساس اگر قیمت تمام شده یک مسکن ۱۰۰ متری حیاط دار را با واحدی به همین وسعت در ساختمان پنج طبقه مقایسه کنیم می توان گفت که هزینه تمام شده مسکن یک طبقه حیاط دار برای متقاضیان به صرفه تر خواهد شد.

نادری شاهی ساخت خانه به صورت تدریجی را ازدیگر مزایای مسکن یک طبقه عنوان واظهار داشت: زمین از سوی دولت در اختیار متقاضی قرار گرفته و مردم به خصوص کسانی که از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند این امکان را دارند که خانه خود را به صورت تدریجی بسازند که مزیت بسیار خوبی نسبت به بلندمرتبه سازی است،چرا که نه تنها به بودجه دولت فشاری وارد نمی کند بلکه مردم در واحدهای کوچک که از نظر فرهنگی و سلامتی برایشان مناسب نیست دیگر ساکن نمی شوند.

توسعه مسکن افقی هزینه‌های پنهان خانوارها را کاهش می‌دهد

نادری شاهی کاهش هزینه‌های پنهان را از دیگر مزایای ساخت مسکن به صورت یک طبقه حیاط دار عنوان کرد و گفت: زمانی که ملک به صورت کامل در اختیار افراد باشد بسیاری از هزینه‌ها از جمله مهمانی‌دادن در رستوران‌ها با توجه به فضای کوچک آپارتمان‌ها، ورزش در باشگاه‌ها با توجه به حیاط و فضایی که در اختیار مردم است کاسته شده و از نظرسلامتی روح و جسم نیز شاهد تاثیرات خوب آن خواهیم بود.

به گفته این کارشناس اقتصادی،سیاست توسعه جمعیتی دولت نیز با اجرایی شدن طرح توسعه افقی مسکن امکان پذیرتر خواهد شد.

از یک درصد پهنه سرزمینی کشور برای سکونت استفاده شده است

نادری شاهی با بیان اینکه تاکنون از یک درصد پهنه سرزمینی کشور برای سکونت استفاده شده است،افزود: زمین‌های بسیار زیادی در اطراف شهرها وجود دارند که دولتی هستند و الزاما کشاورزی بر روی آنها انجام نمی شود که از این امکان برای توسعه افقی شهرها می توان استفاده کرد.این ظرفیت در بسیاری از شهرهای مرکزی،شرقی و جنوبی وجود دارد اگر چه شاید محدودیت‌هایی در شهرهای شمالی و کوهستانی داشته باشیم.

ارسال نظر