شناسه خبر : 9868

اوپک به دلیل تأثیر کرونا بر کاهش تقاضای نفت، تولید نفت را کاهش می‌دهد

اوپک به دلیل تأثیر کرونا بر کاهش تقاضای نفت، تولید نفت را کاهش می‌دهد

پس از گذشت دو هفته، تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد چین، کمرنگ شده و بازار نفت از روز گذشته توجه‌اش را به نشست اوپک و اوپک پلاس متمرکز کرده است. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار جهانی نفت خام در زمان تنظیم این گزارش افزایشی بود و شاخص برنت با ۰.۷۵ درصد افزایش به بشکه‌ای ۵۴.۸۶ دلار رسید. شاخص وست تگزاس اینترمدیت WTI نیز ۱.۵۰ درصد افزایش را تجربه کرد و به ۵۰.۸۶ دلار در بشکه رسید؛ این در حالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت نفت هر روز کاهشی بود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایران، منابع خبری بین‌المللی می‌گویند که اوپک و متحدانش در نظر دارند تا به‌خاطر تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت، 500 هزار بشکه دیگر در روز کاهش تولید دهند. رویترز در این باره می‌نویسد: «به گفته یکی از منابع اوپک، سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه طی ائتلافی موسوم به اوپک پلاس تصمیم گرفته‌اند یک نشست در حد وزیران در چهاردهم و پانزدهم فوریه برگزار کنند. این نشست قرار بود در ماه مارس برگزار شود.»
تحلیلگران و تاجران تخمین زده‌اند که شیوع ویروس کرونا در چین می‌تواند تقاضای نفت را بیش از 250 هزار بشکه در روز در سه ماهه اول 2020 پایین بیاورد. بیش از 70 درصد از نفت خام مصرفی چین از اوپک و اوپک پلاس تأمین می‌شود و کاهش تقاضا برای نفت به معنی کاهش تقاضا برای این گروه است. لذا کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و اوپک پلاس تا اندازه‌ای جبران‌کننده کاهش تقاضا برای نفت آنهاست؛ اما می‌تواند موجب تقویت قیمت‌ها شود. قیمت نفت 10 دلار در هر بشکه در سال‌جاری میلادی کاهش یافته که پایین‌تر از سطحی است که کشورهای اوپک برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند؛ این درحالی است که عربستان به نفت حدود 80 دلار در هر بشکه برای متعادل کردن بودجه دولتی نیاز دارد.
 ایران به‌عنوان یکی از اعضای اوپک بازار نفت را تحت فشار می‌داند و خواستار متعادل‌سازی قیمت هاست؛ اما به خاطر فشار تحریم‌ها هر تصمیمی برای کاهش تولید بدون درنظر گرفتن بشکه‌های نفت ایران باید اجرا شود.
 در حالی که بازار به کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید اوپک و اوپک پلاس خوشبین است، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که یک گزینه دیگر کاهش موقت یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان برای حمایت از بازار است.
روسیه نیز آماده شرکت در اجلاس اضطراری است. این کشور بزرگترین تولیدکننده غیراوپک است که با این گروه کار می‌کند، بنابراین تأیید آن لازم است.
پیش از این، اوپک و متحدانش در دسامبر توافق کردند برای حمایت از قیمت نفت، تولید نفت خود را 1.7 میلیون بشکه در روز تا پایان ماه مارس پایین بیاورند. نشست بعدی براساس تصمیم اجلاس آخر باید در پنجم و ششم مارس برگزار می‌شد؛ یعنی در ماه آخر بازه مشخص شده برای توافق. شنیده می‌شود که اوپک قصد دارد توافق را حداقل تا ماه ژوئن تمدید کند.

ارسال نظر