شناسه خبر : 9812

سنگین‌ترین افت ماهانۀ قیمت نفت در ۳۰سال گذشته تحت تأثیر کرونا

سنگین‌ترین افت ماهانۀ قیمت نفت در 30سال گذشته تحت تأثیر کرونا

تهدید «کرونا» به افت تا یک درصدی نرخ رشد اقتصادی چین، دامن گیر بازارهای جهانی هم شده است. به طوری که شاخص قیمت نفت در نخستین ماه از سال جدید میلادی تحت تاثیر افت تقاضای نفت چین، بزرگ ترین افت ماهانه قیمت خود در ۳۰ سال گذشته را تجربه کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خراسان، دو روز قبل در حالی بازار نفت، آخرین روز کاری خود در نخستین ماه از سال 2020 را سپری کرد که قیمت نفت برنت به عنوان شاخص عمده بازار نفت در طول 30 روز گذشته، تنها یک روز مثبت آن هم در اوایل ماه را به خود دید و سپس، با نزول شاخص روبه رو شد. بدین ترتیب ایسنا از وقوع بزرگ ترین افت ماهانه شاخص قیمت نفت در ژانویه 2020 نسبت به 30 سال گذشته خبر داد. اتفاقی که همزمان با شیوع بیماری کرونا در چین رخ داده و موجب شده است با افت سرعت چرخ اقتصاد چین، تقاضای نفت این کشور نیز افت کند. از آن جایی که چین روزانه 8.4 میلیون بشکه نفت معادل حدود 14 درصد از تولید نفت دنیا را وارد و مصرف می کند، این افت تقاضا، در بازار اثر محسوسی در یک ماه اخیر گذاشته است. دویچه وله در این زمینه به نقل از تحلیل گران اقتصادی پیش بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال 2020 به جای 6 درصد فقط 5.6 درصد رشد خواهد کرد آن هم به این شرط که چین بتواند با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

هفته سیاه وال استریت در 6 ماه گذشته ثبت شد

در این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از رویترز گزارش داده که شیوع گسترده ویروس کرونا، داده‌های منتشر شده از اقتصاد آمریکا و اطلاعات ضد و نقیض از درآمد شرکت‌ها، نگرانی‌ها درباره رشد اقتصاد جهان را افزایش داده است. این گزارش تصریح می کند که میانگین شاخص‌های عمده وال‌استریت درآخرین روز ژانویه 2020،  بیش از 1.5 درصد فروریخت تا هفته گذشته، به عنوان بدترین هفته وال‌استریت در شش ماه اخیر ثبت شود. این گزارش درباره تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا افزوده است: «اقتصاددان‌ها می‌ترسند که ویروس کرونا تاثیری بزرگ تر از سندروم تنفسی حاد سال ۲۰۰۳ داشته باشد. این بیماری بین سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شایع بود و حدود ۸۰۰ نفر را کشت. ۳۳ میلیارد دلار نیز به اقتصاد جهان خسارت زد. ترس از اثر گسترده‌تر ویروس کرونا به این دلیل است که حالا سهم چین از اقتصاد جهان بسیار بزرگ‌تر از آن زمان است.»

ارسال نظر