شناسه خبر : 12496

داروی رمدسیویر ایرانی از هفته آینده وارد بازار می‌شود

داروی رمدسیویر ایرانی از هفته آینده وارد بازار می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از زمان ورود داروی رمدسیویر در فهرست دارویی ایران، نوع وارداتی این دارو در بیمارستانها توزیع شد و نمونه تولید داخل این دارو نیز از هفته آینده در بیمارستانها توزیع می شود. این دارو فعلا در خارج از بیمارستان توزیع نمی‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز روز شنبه در نشست خبری آنلاین افزود: همه داروهای مورد استفاده برای درمان کووید۱۹ در کشور تولید شده حتی مواد اولیه آنها تولید شده است اما در مورد داروی رمدسیور که بحث روز است ابن دارو از زمانی که وارد فهرست دارویی کشور شد بلافاصله از طریق واردات در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها قرار گرفت و نوع داخلی آن نیز هفته آینده در بیمارستانها با قیمت متعادل و رسمی توزیع می شود.

وی ادامه داد: در مورد توزیع این دارو در بازار آزاد همکاران ما در دانشگاههای علوم پزشکی نمونه های موجود در بازار آزاد را بررسی کردند و با وجود تذکرات فراوان سازمان غذا و دارو مشاهده شد که همچنان در سایت ها افراد سودجود مشغول سوء استفاده از خانواده و اطرافیان بیماران هستند و موادی را که قطعا اصلا داروی رمدسیور نبوده و در مواردی با آنتی بوتیک های معمولی داخلی پر شده بود را به نام رمدسیویر به مردم می داند.

شانه ساز افزود: جالب این بود که هیجکدام از افرادی که این داروی تقلبی را دریافت کرده بودند شاکی نبودند و تصور می کردند داروی رمدسیویر واقعی را دریافت کرده اند و می گفتند بیمار آنها بهبود پیدا کرده است در حالی که بیماری ناشی از ویروس کرونا به طور طبیعی با مراقبت های لازم و طی دوره زمانی بهبود پیدا می کند و بهبود این بیماران ربطی به داروی رمدسیویر نداشت.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: داروی دیگر مورد استفاده برای بیماران کرونا اروی اکتمراست که ای دارو نیز در کشور تولید شده و به زودی به وفور در بیمارستانها توزیع می شود. از مردم می خواهیم داروهایی که را که مصرف بیمارستانی دارند در خارج از بیمارستان دنبال نکنند، زیرا هیچ تاییدیه ای برای توزیع این داروها خارج از بیمارستان داده نشده است.

توزیع ماسک در داروخانه ها از هفته آینده

وی درباره تولید ماسک نیز گفت: در مورد ماسک هنوز از ماسک های رسمی مجوزی برای توزیع در داروخانه ها نداده ایم. البته با توافق وزات صنعت از ابتدای هفته آینده قرار است روزانه دو میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه با قیمت مصوب قرار گیرد تا مصرف کنندگان به سهولت از داروخانه ها ماسک دریافت کنند، دو میلیون ماسک نیز در اختیار مراکز درمانی و پزشکی برای استفاده کادر درمانی توزیع می شود.

شانه ساز افزود: توصیه ما به مردم این است که ماسک را از دستفروشان یا جاهایی که امکان پیگیری و شکایت ندارند تهیه نکنند و از مراکز مجاز مورد تایید وزارت صنعت یا فروشگاههای تجهیزات پزشکی تهیه کنند تا اگر با مشکل مواجه شدند امکان پیگیری وجود داشته باشد.

شانه ساز درباره واکسن کرونا گفت: سازمان غذا و دارو تنها سازمانی است که برای تایید این واکسن در ایران مجوز می دهد، تاکنون هیچ مجوزی برای واکسن کرونا در ایران صادر نشده است و اگر در جایی یا سایتی تبلیغاتی درباره پیش فروش این واکسن وجود دارد قطعا کلاهبرداری است.

وی افزود: واقعا از مردم خواهش می کنم برای دفعات مکرر از مردم می خواهیم به تبلیغات توجه نکنند. هیچ قصد خیری در این تبلیغات نیست. در مورد تولید و اثربخشی واکسن آنفلوانزا هنوز سوالات زیادی وجود دارد و فقط دو یا سه کشور این واکسن را پیش خرید کرده اند و کشور فروشنده نیز اعلام کرده که اگر واکسن نهایی تولید نشد پول این کشورها سوخت شده است بنابراین فقط کشورهایی که پول زیادی دارند؛ واکسن تایید نشده که اثربخشی محدودی هم دارد پیش خرید می کنند.

بیش از ۵ برابر سالهای قبل واکسن آنفلوانزا وارد می شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پروژه تولید واکسن کرونا در کشور ما نیز در حال پیگیری است و فاز حیوانی را طی کرده است . اینکه برخی می گویند ما برای تولید این واکسن مهندسی معکوس می کنیم نیز حرف درستی نیست برای اینکه چنین واکسنی در دنیا تولید نشده است که ما بخواهیم آن را مهندسی معکوس کنیم.

شانه ساز درباره تامین واکسن آنفلوانزا نیز گفت: امسال ۵ تا ۷ برابر سال های گذشته واکسن آنفلوانزا از شرکتهای معتبر تولید کننده این واکسن وارد می کنیم و برای تامین این واکسن نگرانی نداریم، بخشی از این واکسن برای کادر بهداشتی و درمانی توزیع می شود و بخشی نیز وارد بازار می شود.

وی افزود: در مورد قیمت این واکسن ابتلا قرار بود از ارز نیمایی استفاده شود اما با موافقت وزیر بهداشت قرار شد واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی وارد شود بنابراین مطمئن باشید که این واکسن با قیمتی که برای مردم قابل تحمل است در زمان مناسبی در داروخانه ها توزیع می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

ارسال نظر